Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1782 ggr
[rolnor]
2015-08-01 11:55

Vad har du för ugn?

Tänkte att vi kunde ha en sån tråd. Jag har en uterm S170 liter med el/gas, den bränner bra och det funkar fint att reducera. Enda minuset är att elemten kryper ut efter några bränningar, använder en gasolbrännare och tång för att få in dom igen. Den har inget fint valv i taket och teglet är inte så tjockt så det är en budgetugn, gav 46000:- för den. Den ligger på 10kW så det räcker med 16 ampere säkringar.

Annons:
[rolnor]
2015-08-02 21:51
#1

Det här skulle kunna vara bra för dom som tänker köpa ugn var tanken.

Ulla
2015-08-03 07:59
#2

Bra tänkt rolnor! Jag ska bara kolla upp vad jag har för nåt först, är inte helt säker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[SkansensKrukmakeri]
2015-08-03 22:11
#3

Vi har ju ganska stor produktion, vi har tre ugnar:

Scandia Easyload vagnugn 750 lit. Vår pålitliga produktionsugn, helt suverän, lättlastad och energisnål med tvåzonstyrning (två termoelement som hela tiden stämmer av topp och bottentemp mot varandra) för jämn temperatur. 63 ampere industrisäkringar.

Rodhe Ecotop 50 lit, en mycket bra provugn, men också toppen om man akut måste bränna något som ska levereras dagen efter. 4,5 kw, 10 ampere säkringar

Evenheat 170 lit. Nyligen införskaffad för att lättare snabbproducera nu under sommaren när vi behöver fylla på hyllorna var och varannan dag. Lika snabb som Rodhe.  10 kw, 16 ampere säkringar

[rolnor]
2015-08-03 22:25
#4

Rodheugnen skulle alltså kunna vara bra som första-ugn kanske? Den kräver trefas förstås även om det bara är tio ampere ska kanske tilläggas.

[SkansensKrukmakeri]
2015-08-03 22:59
#5

Rodheugnen kan absolut rekommenderas som förstaugn, finns i flera mindre storlekar och håller mycket hög kvalitet. I mitt tycke jämförbar med Naber men till en  billigare peng.

AnnaLow
2015-08-08 18:59
#6

Jag har en Rodhe Toplader 200 liter som jag köpte ny för cirka femton år sedan. Ugnen är toppmatad, rund och tvådelad (den har en förhöjningsring som går att ta bort om man vid tillfälle vill ha en mindre ugn). 

Den har gått som en klocka sedan köpet och endast strulat vid två tillfällen. Det första var precis när ugnen var levererad och ny och allt som jag brände sprack i botten. Efter mycket detektivarbete lyckades vi lista ut att det berodde på att förhöjningsringen inte var hopkopplad med automatiken och alltså aldrig värmdes upp. Det andra tillfället var här elementen i förhöjningsringen helt plötsligt började ramla ut. Även då krävdes lite funderande innan det upptäcktes att vi, vid en flytt av ugnen, lyckats montera förhöjningsringen upp och ned. Detta innebar att alla elementens spår var "felvända" men var alltså lätt åtgärdat… 

Jag kan alltså varmt rekommendera ugnen! :-)

Annons:
[rolnor]
2015-08-08 21:37
#7

Så det strul som varit har berott på "mänskliga faktorn" då, he, he..

AnnaLow
2015-08-09 20:19
#8

Ja, exakt! Och den är ju svår att friskriva sig ifrån i många sammanhang 😉

Upp till toppen
Annons: