Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2807 ggr
KarinE85
8/2/15, 11:03 AM

Mangel som kavelbord?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Jag fick som tips i en tidigare tråd att ett mangelbord fungerar utmärkt som kavelbord, ett jättebra tips! Nu har jag tittat runt på blocket och hittat en mangel i närheten där jag bor, men när jag var iväg och tittade på den så måste jag erkänna att jag inte alls förstod hur det skulle fungera. Jag har förstått att man kan använda brädor med den tjockleken som man vill kavla och lägga mellan "rullarna" men hur får man dit dem? jag bifogar bilder på den mangeln som jag har varit och tittat på, fungerar alla manglar eller kan det vara så att vissa inte är lämpliga som kavelbord? Vore superduper tacksam för hjälp och tips på hur jag går till väga!

Annons:
KarinE85
8/2/15, 11:05 AM
#1

ops, gigantiska bilder… första gången jag bifogade bilder, hoppas att det går att se ändå… :)

Sindri
8/2/15, 11:49 AM
#2

Är det lera du skall kavla?

Jag har en liknande mangel, fast elektrisk. (Jag manglar dock inte lera i den)

När mangeln är i friläge så är det ett mellanrum mellan mangelrullarna. Man får lätt i vikta dukar, handdukar etc.

Så, är det kanske tänkt att man skall lägga i brädor på sidorna med tjockleken som man vill kavla leran i och en bit lera emellan? Då kommer inte rullarna att bli tätare än brädorna och leran får önskad tjocklek. Du bör kanske lägga något papper, t ex bakplåtspapper under och över leran för att inte kladda ner rullarna.

F.ö. kan du ju får för dig att mangla annat också….. 😃 Jag älskar min mangel, men använder den inte så ofta som jag skulle vilja ha tid med.

danskkeramik.se
8/3/15, 2:12 PM
#3

Har använt en sån, men gick bort från den igen. Tycker det är lika lätt att kavla för hand med lister på bordet så tjockleken blir jämn. Men så här gjorde jag:  Lossade trycket med handtaget på toppen tills det gick att lyfta översta rulle, la in  listerna längst ute i varje sida mellan rullarna och ökade trycket igen. Hade tyg  på båda sidor av leran så inte den fastnade i rullarna. Var svårt att få till rätt tjocklek i en "rullning", fick göra flera omgångar med minskande tjocklek lister.

Hoppas du får till det.

Åsa Maria Hedberg
8/6/15, 9:26 AM
#4

Hej Karin! Jag kavlade med en mangel jag fått i ca 15 år och jag kavlade JÄTTEMYCKET. Det gick alldeles utmärkt.

Jag hade dock en mindre mangel, du vet en sån bordsmodell utan ström och det tog ganska lång tid och var lite krångligt att "trimma" den. Men sen funkade den alltså helt fantastiskt bra.

Jag använde inte träskivor för att styra tjockleken utan sådana där plastunderlägg som man har vid matbordet, olika många för olika tjocklek. Mot rullarna hade jag tätvävd säckväv för det kan man skära mot utan att det går sönder. Spraya med vatten om de blir för dammiga.

Men det skulle vara kul att prova med en större bredare mangel. Berätta gärna hur det gick!! Lycka till! /Åsa.

Upp till toppen
Annons: