Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2170 ggr
nyburgaren
8/12/15, 11:30 AM

Är det hobby eller arbete

Hur många här livnär sig på sin keramik? eller dom flesta här e hobbykeramiker efter sitt ordinarie jobb.. vet ej om det e en intressant fråga men tanken föll mig just nu efter man kämpat natt som dag för att allt ska gå ihop… önskar att jag hade varit hobbykeramiker det måste varit  det bästa .. keramiker i var mans ögon så sitter man och drejar och drömmer bort på drejskivan och allt händer på drejskivan inget annat. folk kommer och ska se när man drejar! så står man och glaserar istället eller något annat! Någon här som förstår vad jag menar?

Annons:
nyburgaren
8/12/15, 11:41 AM
#1

Åjj vad fort det går!!

nyburgaren
8/12/15, 11:53 AM
#2

Sånt fick vi göra i skolan 🙂

Ulla
8/12/15, 1:16 PM
#3

För flera år sedan gjorde vi en undersökning om just det. Skulle vara kul at se om det är någon förändring sedan dess, För mig är det i alla fall en hobby, även om det sedan 13 år är det jag mest håller på med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
8/12/15, 1:38 PM
#4

För mig är det ett företag, men jag har även en halvtidstjänst med lön vid sidan om, och får fortfarande in mer pengar på halvtiden än på krramiken.

[rolnor]
8/12/15, 6:24 PM
#5

Jag kan göra en undersökning får vi se, själv är jag överlycklig amatör.

Larsam
8/12/15, 7:48 PM
#6

Som pensionär är det inget att grubbla över. Jag gör det som är kul även om jag är lite nervös inför min utställning nästa år.

Annons:
MaudSkobyKrukmakeri
8/13/15, 7:03 AM
#7

Min situation är oftast som #4 , att jag jobbar heltid med keramiken men måste ha ett extrajobb ändå. Så då passar man liksom inte riktigt in i undersökningens alternativ, Rolnor. :) Just nu ska jag vara student ett år till (andra året) och kommer då att ha bidrag och lån för det, men studierna är på heltid på distans så jag kommer vara heltidsstuderande och vara arbetande med mitt företag samtidigt. Det är så kursen är menad. Ytterligare en kategori som inte finns i undersökningen. Det är inte så svart eller vitt med andra ord. Men trots allt detta är jag inte hobbykeramiker eller deltidskeramiker. Jag är keramiker helt enkelt. Det är det som är mitt yrke. Oavsett hur mycket pengar jag kan dra in på det.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Rerum
8/13/15, 7:40 AM
#8

Jag är keramiker på heltid. Jag har kurser och ordnar aktiviteter i min ateljé och så säljer jag mina alster. Kurser och aktiviteter går jättebra. Hoppas att försäljningen av mina föremål ska komma igång. Har precis öppnat min butik. Jag har arbetat som keramiker tidigare men gjort ett uppehåll för studier. Jag utbildade mej på Malmö Högskola till Idrottsvetare med samhällsvetenskaplig inriktning. Men nu är jag tillbaka i lerans värld och vill fortsätta med det. Innan jag började som keramiker var jag hemma med barnen under många år utan inkomst så har vant mej att leva på små medel.

IndieAnna
8/13/15, 10:28 AM
#9

Kul att läsa Rerum! Mina tankar är just att kunna ha kurser och även förhoppningsvis kunna ha workshops/kurser för både brukare och personal på boenden och andra arbetsplatser. Har inte kommit igång ordentligt men leran än pga sjukdomsperiod men vill oxå mej som keramiker, oavsett hur mkt inkomst man får av det. Vill iaf lägga fokus på leran, sen ev.extrajobb eller deltidsjobb för att trygga en viss inkomst.

Ansosu
8/13/15, 12:33 PM
#10

Hej på er härliga Keramiker! Vet inte om jag inte kalla mig för keramiker, då jag inte håller på längre (vilande). Kom heller aldrig ordentligt igång. Vågade/kunde inte satsa på leran. Jag har egen verkstad sedan 1993 efter jag gick på Nyckelviksskolan. Efter många år gick jag sedan 1 år på Leksands folkhögskola hos Mats. Men livet gjorde att jag blev tvungen prioritera ett ordentligt avlönat jobb istället. Trodde jag skulle orka komma igång senare men det är svårt. Jag försöker hålla mig uppdaterad via er för jag hoppas att lusten och tiden kommer så småningom. Nu i höst får jag sällskap i min verkstad av 2 trevliga tjejer. Det är kanske det jag behöver! :) Sällskap och gemensamma intressen! Jag är ju ganska ensam på mitt dagjobb! Jag kan titulera mig Tornkranförare. :) fd. Hantverkspedagog men gärna oxå Keramiker för evigt i mitt hjärta. ♡

RudeGirlPottery
8/14/15, 12:49 AM
#11

För mig är det en syssla på halvtid och ibland önskar även jag att jag kunde dra ner det på hobbynivå. Slippa bokföringen, få tillbaka lite av lusten och experimenterandet.

attis kakelugnar
8/15/15, 10:40 PM
#12

Hej alla lerälskare. Jag är anställd 92% nättjänst i vården,jobbar 4 nätter,ledig 4 nätter,driver keramiken som företag ,men känns som hobbyverksamhet,tufft att jaga kunder i kakelugns branchen.Samarbetar m grundskolan,som av regeringen har tilldelats pengar för kultur/Skapande Skola Där keramik är en förträfflig prova på aktivitet,( kolla upp det i er kommun på kultur o fritids enheten)Det ger lite inkomst o nu har jag trimmat enhetschefer inom kommunen att köpa närproducerat till julklappar för anställda i vården,vilket jag verkligen hoppas de nappar på. Är det någon där ute som har idéer om hur vi kan sälja o nå nya kunder?…så det blir snurr på affärerna o in m pengar så vi kan göra det som vi älskar att göra?

nyburgaren
8/22/15, 12:49 PM
#13

#12 mycket enkelt egentligen följ tiden och gör det som e inne och folk vill ha.. problemet e oftast att man e lite före tiden och man gör fel saker… Checka trender och färger så tror jag man ökar intressent för det vi håller på med

Annons:
Skabbekatten
8/22/15, 4:06 PM
#14

Jag är keramiker på deltid, men i huvudet på heltid. Arbetar med försäljning och kursverksamhet. Egentligen jobbar jag nog periodvis heltid i timmar med keramiken men arbetar även extra i butik för att skrapa hem brödfödan.
Jag vill inte bli säljande på ett sådant sätt att jag offrar mina idéer och kreativitet för att anpassa mig till det som säljer mest. Gör jag det kan jag likagärna lägga ned hantverket.

Leramani
8/23/15, 9:45 AM
#15

Jag är ju inte "keramiker"  utan skulptör i stengodslera som ibland kombinerar skulptur och kärl,  jag har tummat kärl och ibland skulpterat något på/i dem. Fokus är dock på skulptur och historiska kärl tillverkade på historiskt korrekt sätt. Man kan säga att i den senare delen är jag keramiker,  som keramikern var på vikingatid.

  Jag har nyligen lärt mig grunden i drejning och kan på så vis kapa ner tiden som krävs för att göra kärl.   Verksamheten har varierat över tid,  jag jobbade på deltid några år när barnen var små,  sedan på heltid ett antal år. Blev sjuk och verksamheten har legat nere. Nu är jag tillbaka i selen och ska starta upp under vintern, på heltid.  Kort sagt,  det varierar.

De Lapsus Resurgam

helena_form
8/23/15, 8:06 PM
#16

Jag är keramiker och kommunikatör till yrket. Jag arbetar ungefär halvtid med båda. Men jag skulle inte kalla mig för deltidskeramiker eftersom det är en kompetens, identitet, passion, engagemang…och det jag vill bli ihågkommen som när jag kastar in handduken (typ). Jag har arbetat med keramik och/eller form sedan millenieskiftet ungefär. Då jobbade jag på halvtid. När jag fick mitt andra barn fick keramiken stå tillbaka ett par år för att få ekonomi och tid att gå ihop. Sedan fyra år arbetar jag i verkstan på halvtid igen, drygt. Trots att jag har en större passion för keramiken än för mitt arbete som anställd, tycker jag det är skönt att under en del av min tid ha någon som säger åt mig vad jag ska göra, ingå i ett sammanhang och få en basinkomst. Det ger kraft utveckla keramikverksamheten och ha fullt fokus när jag är i verkstan. Under de senaste fyra åren har jag byggt upp en kursverksamhet i eget namn och även börjat nyetablera min form/keramikprodukter. Jag är otroligt glad över hur givande och stärkande det är att hålla kurser. Jag har i första hand haft kurser för vuxna och det är både inspirerande och väldigt utvecklande. Eleverna blir sedan ambassadörer för både kurser och produkter. Jag väljer att utveckla i lugn takt, för jag vill inte få in stress i verkstan. Jag ser försäljning i butik som marknadsföring i första hand, eftersom behållningen blir mindre och timlönen skral jämfört med att sälja direkt. Jag hoppas att nya människor som annars inte skulle hitta mig, upptäcker mina alster i butik, men sedan kan vända sig direkt till mig för att komplettera eller upptäcka nytt.

Det är en rolig om än mödosam resa att vara keramiker,formgivare,entreprenör, hantverkare. Men känslan av att ha hittat hem igen i verktadsarbetet gör mig väldigt tacksam och ger stor kraft och en omsorg att inte slarva bort detta som jag återfunnit. En skatt på nåt vis.

Upp till toppen
Annons: