Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1747 ggr
IndieAnna
8/26/15, 10:18 AM

Någon som kan Scandiaugn T 3?

Har nu fått hem min ugn, tillverkad- 93 men väldigt lite använd, ser mkt fin ut i skicket. På ugnen står: type 1360 Den är toppmatad. Såg först hemma efter köpet, att det saknas ett element i femte skåran nerifrån! Eller ska det en tom fåra där? Jag ringde huvudkontoret på cebex där den är inköpt och frågade hon sa att det ska vara element i alla fåror men hon visste inte heller inte riktigt hur ugnen ser ut…. Sen fanns det inga proppar med. Men det kunde man fixa själv sa hon. Nån som har en likadan ugn och som kan den? Vissa element hänger lite utanför fårorna på sina ställen (eller heter det skåror?) men inte så farligt mycket. Hörde att ngn brukade värma upp dom och pilla tillbaks dom. Tänkte åka till Edab i Strängnäs och fråga om råd o ev.beställa nytt element? Men vem kan sätta dit det? En vanlig elektriker? Trodde ugnen var helt klar för bränning då paret som sålde den sa att den var i nyskick, dock kunde de ej något om ugnen då det inte var de som använt/ägt den. Hälsningar Anna

Annons:
Bo§e
8/26/15, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om det är en T3-60  (60-liters) på 5,5 kW, OCH den är tillverkad före 1996,  har den överst tre "dubbelelement" (2 varv/skåror vardera) överst, och längst ner sittertvå "enkelelement" (1 varv/skåra vardera).   Med andra ord upptas 8 skåror av element (se bilden).  Jag vill minnas att det också finns en tom skåra (eller två?)  någonstans "i mitten"….

(T3-60 som är tillverkad från 1996 och framåt, har fyra dubbelelement, och inga "enkelelement")

IndieAnna
8/26/15, 12:49 PM
#2

Japp det är en sån och elementen är precis som du beskriver! Då stämmer det! Tack för informationen!! Tyckte det var konstigt om ett element skulle saknas…då den verkligen är i nyskick. Vet du om det borde följt med proppar? Det är två små propphål på vardera sida. En är högre upp och en är lägre. /A

Bo§e
8/26/15, 3:32 PM
#3

Ja, ursprungligen fanns 3 proppar (sida övre, sida nedre plus en snedställd i locket).   Jag minns att de var väldigt ömtåliga (!), men det går lika bra att använda några tussar keramisk ull när man vill försluta någonstans… 

🙂

IndieAnna
8/26/15, 3:53 PM
#4

Ok var bra. Då skaffar jag det om det behövs.

Ride84XL
8/27/15, 2:43 PM
#5

Jag som byggt ugnar själv förvånas lite över hur opraktiskt många tillverkare löst elementkonfigurationen.

Om man har 3 faser - varför då ha 4 eller 5 element? Det mest praktiska är ju att ha 3 st. Att ha 4 eller 5 gör ju bara att man måste "mecka" med olika tråddimensioner i samma ugn (för att inte få ojämn last på faserna) och att det blir mer tråd totalt sett (=tar mer plats i ugnen). Man undrar ju om dom inte gjort det med flit för att ha några element som blir väldigt tunna och brinner av relativt ofta - så kan dom tjäna extra pengar på att sälja nya element (en stor del av användarna lindar ju inte nya element själva)

Bo§e
8/27/15, 3:59 PM
#6

>>  Om man har 3 faser - varför då ha 4 eller 5 element?  >>

Förklaringen är att Scandia T3-60 går på 2 faser N/J….

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: