Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2461 ggr
IndieAnna
2015-09-05 16:53

Scandiaugn glasyrbränning (automatik)

Hej! Har nu installerat och skröjbränt i min "nya" Scandiaugn T3. Den har ju fast automatik på ugnen med temperatur och effekt. Fanns exempel på hur man ställer in Skröj resp. Lergodsglasyrbränning. På lergodsglasyr stod det effekt på 2 (20%) i två timmar, därefter 10. Kan detta passa även stengodsglasyr-bränning? Eller ser kan bränningsschemat se ut för glasyrbränning upp till 1260 grader? Finns ingen utjämning men man kunde istället ställa in på ex.10 grader mer. Vilket borde funka. Mina glasyrer är rätt snälla o klarar nog det mesta från 1250-1280.

Annons:
Bo§e
2015-09-06 14:20
#1

Ja, du kan använda samma "kurva" till både ler- och stengods, fast förstås med passande topptemperatur. 

När du glasyrbränner stengods, börja med att sätta topptemperaturen åt det "låga" hållet, innan du vet hur värmearbetet förskjuter resultatet i just den här ugnen. Om du har "köpeglasyrer", prova först med t.ex. 1230°C . I många fall blir det perfekt.  Höj bara om du verkligen måste.

IndieAnna
2015-09-06 17:47
#2

Tack, vad bra! Då kör jag samma kurva. Hade oxå tänkt ha käglor med så jag ser den faktiska temperaturen, men vart sjuk o inte kunnat åka o handla. Inga köpeglasyrer, utan bra glasyrrecept från min folkhögskola och lite egna varianter. :-) Vore oxå intressant att se vilken lägsta temperatur de klarar. Om de inte smälter ut kan man väl "bara" köra samma igen, fast högre? Kanske lönar sej el-mässigt i längden, att hitta bästa lägsta temperaturen?

guwi
2015-10-06 21:33
#3

Fråga på det - är det främst glasyren kombinerat brännekonomi som avgör topptempertur? Jag funderar på intervallet inom vilket en stengodslera sintrar. Blir det inte tätare ju högre man kör i det intervallet, om det är täthet man vill uppnå, förutom viss glasyreffekt?

MiEkberg
2015-12-13 19:58
#4

Det är helt upp till dig och vad du vill uppnå med din keramik som avgör vilken temperatur du väljer. Att sänka temperaturen för att få en bättre brännekonomi är ett val, att keramiken ska sintra är ett annat val. Det är Du som väljer. 
Sannolikheten är att leran sintrar ju högre temperatur du kör men tiden mot topptemperaturen inverkar också på bränningen. Om det är en väl sintrad skärv du vill uppnå så skulle du kunna testa att stanna på en lägre temp och köra på utjämning under en längre tid 30-60 min. Som alltid får man testa sig fram till det resultat man vill ha.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[rolnor]
2015-12-14 12:55
#5

Det finns ju ett rekomenderat brännintervall för leran, inom detta bör den ju sintrat tillräcklig.

Upp till toppen
Annons: