Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4073 ggr
pyromanen
2015-10-04 14:52

Omålat betonggolv?

Några som har omålat betonggolv i sin verkstad? Funkar det? Tycker målat är fult men är lite fundersam kring vad som händer om jag spolar av golvet hyfsad ofta med vatten, även på sommaren när golvvärmen inte är på, kommer golvet då bli jättefuktigt och gör det något?

Annons:
Niklas
2015-10-04 14:56
#1

Jag tror att du får kalkutfällningar om du blöter golvet ofta. Det skulle jag undvika.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MaudSkobyKrukmakeri
2015-10-07 05:56
#3

Jag har omålat betonggolv. Jag spolar inte så ofta, några ggr per år och det funkar fint. Min syster har ett hundhotell och där är det slipat betonggolv och det är ännu bättre. De svabbar golvet flera ggr i veckan. Det funkar bra där, torkar fort,

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Derst
2015-10-07 11:04
#4

På mitt före detta jobb hade vi ett betonggolv som var behandlat med någon slags vax, o det var kanonbra att slå lera på t.ex. o  lätt att spola av. Ett helt obehandlat betonggolv är hälsovådligt pga betongdamm!

Ulle
2015-10-07 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har betonggolv i min nya verkstad. Ville inte ha det målat till att börja med men jag fick rådet att göra det ändå. Nu tycker jag att det blev helt ok.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Niklas
2015-10-07 17:21
#6

Vad använde du för sorts färg?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
pyromanen
2015-10-07 19:28
#7

Upptäckte att man kan "fråga experten" på färdigbetongs hemsida, så nu har jag ställd min fråga där med…

Ulle
2015-10-07 22:19
#8

#6 Min hyresvärd hade en golvfärg för betonggolv som han har målat garagegolv med. Den är matt, för blank färg ville jag inte ha. Blank färg hade säkert varit mer praktisk men detta blir också bra hoppas jag.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Niklas
2015-10-08 10:39
#9

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

pyromanen
2015-10-09 20:57
#10

Jag fick ett utförligt och trevligt svar från färdigbetong! 🙂

Hej Lise

Målning eller annan typ av ytbehandling görs dels för utseendet men också för att betonggolvet skall bli smutståligt, lättstädat och ej damma. Vissa av preparaten ger också en hårdare och mer slitstark yta.

Om du vill ha den ”grova känslan” kan du givetvis låta bli att måla. Det kan dessutom med vissa färger bli problem med släpp. Och det är inte heller nödvändigt att ytbehandla golvet, själva betongen tar ingen skada såvida det inte exponeras för starka syror eller liknande. Det är vanligt att betonggolv inom industri, lager, garage, osv, inte har någon ytbehandling. Och ibland väljer man att enbart lägga på en så kallad dammbindare.

Lite beroende på hur man jämnar av och bearbetar betongen påverkar dess beständighet och hårdhet. Man kan vid gjutning få en tunn gjuthud som är ganska porös och låghållfast, framför allt om man har använt en separationsbenägen betong eller man missat att täcka och fukthärda betongen ordentligt. Om man däremot maskinglättar så får man en tät, hård, plan och tålig yta. På samma sett om man slipar ner betongen och frilägger ballasten.

Det har blivit ganska populärt i bostäder, kontor och affärer att ha ett exponerat betonggolv (slipat eller glättat, alternativt avjämnat med spackel). Men då är det viktigt att ytbehandla betongen så golvet blir smutstålig. Det finns en rad produkter och metoder för att göra detta, och de kan påverka nyansen något.

Då du håller på med lera och spolar av golvet ibland, kan det mycket väl fungera utan ytbehandling. Men vill du göra golvet lite smutståligare och mer lättstädat kan du förslagsvist lägga på (och jobba in, överflöd torkas bort) vattenglas, eller åtminstone en dammbindare (som kan vara vattenglas).

Lycka till med golvet.

Oskar Esping,  tekn. dr. Thomas Concrete Group

Bo§e
2015-10-10 17:13
#11

Ingenting är så uppiggande och behagligt som luften i en verkstad, när ett obehandlat betonggolv är nyspolat.  Golvet absorberar som sagt en del vatten. Vatten som sedan AVGES till den snustorra luften ett tag efter spolningen.   Jag har jobbat  i ett flertal sådana miljöer, och jag har alltid uppskattat just dessa stunder…  🙂   Verkstadsluften där det finns en ugn blir ju oftast ganska ökenartad…     Jag ser m.a.o. inga problem med obehandlade betonggolv…snarare tvärtom.

🙂

Upp till toppen
Annons: