Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2940 ggr
karmun
2015-11-19 11:08

Tennglasyr på fyle

Funderar lite på bränntemp mm… Gjorde en test där jag brände tennoxid på fyle i två olika temperaturer (i olika ugnar..), i både 1240 och 1260 grader. Provet som var bränt i 1260 blev vitare och mer täckande och det i 1240 täckte inte lika bra utan släppte igenom mer av lerfärgen..? Har förstått att kulörer "brinner bort" vid högre temp, så det var verkligen överraskande..!? Trodde det skulle bli tvärt om..!? Kan det verkligen stämma? Teori om varför isåfall..? Någon som vet någon annan vit, täckande glasyr som tecknar sig fint på fylen…?Är ju isåfall onödigt att köra tenn eftersom dem är så dyyyyr och farlig för naturen (lämnar iof in alla glasyrrester på återvinningen men ändå..)… Trevlig Helg förresten (lite i förväg, men ändå..!)

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
stefanandersson
2015-11-19 23:26
#1

Man kan göra täckande glasyr med zirikonsilikat. Det ger en annan nyans på det vita så testa testa. Vad det gäller ditt test i 1240° hade jag inte gissat det resultatet. Leran brukar synas mer igenom glasyren när den går högre och rinner av kanter och blir mer välbränd. jag kan tänka mig ett par förklaring på vad som hänt men det är ganska spekulativt utan mer information.

Bo§e
2015-11-19 23:43
#2

Om du gör om testet, men i samma ugn, tror jag att 1240-graders-provet blir det "vitaste".    Ugnar kan ge väldigt olika resultat….

Keraleij
2015-11-20 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag arbetar mycket med fylelera och tennglasyr i kombination. Har inte hittills hittat någon annan glasyr som (i mitt tycke) blir lika snygg

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

stefanandersson
2015-11-20 20:13
#4

#3: fint Kajsa! Tummat, skuret och bollsprutat gissar jag — sofistikerat :)

Keraleij
2015-11-20 22:08
#5

Tack så mycket Stefan! 🙂 Drejat, tummat o bollsprutat - inte skuret

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

karmun
2015-11-23 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla svar #1, #2 och #3! Laddar upp en bild med proverna. Den övre raden är 1260, den undre 1240… Lite svårt med blänket men hoppas det går att se ändå.. Tennglasyrprovet är det längst till vänster. Det längst till höger är zirkonsilicat. #1 - berätta gärna vad du har för fler tankar, även de spekulativa..!😉 #2 - på bilden är ju 1260-provet rejält vitt i motsats till 1240-provet… Glasyren har brännintervall1240-1260. Funderar på hur mycket jag ska sänka min ugn (1240) till då…? Tycker det ser ut på leran också som den är högre bränd (på de övre proverna)..? #3 riktigt snyggt! Det är precis det uttrycket jag är ute efter… Vilken temp bränner du i..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
Keraleij
2015-11-23 13:22
#7

Tack Karmun. Jag bränner till 1270 enl. pyrometern, men i praktiken något högre. Provade med käglor för en tid sedan och då låg 1280 käglan ned

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Bo§e
2015-11-23 13:42
#8

#6    Jag tycker att det vänstra nedre provet ser högre bränt ut än vänster/övre.  Här ser man hur järnet från leran har strålat ut i glasyren. Dessutom är lerskärven något ljusare, vilket också är logiskt, eftersom järnet "bleknar" vid högre temp eller mer värmearbete.

Är de nedre resp. övre proverna brända i olika ugnar…?    Det skulle kunna förklara det smått ologiska i att de nedre "1240-gradersproven" generellt ser "mer" brända ut än den övre raden ("blekare" skärv osv). Så skulle kunna vara fallet, om "1240-gradersugnen" är av en långsammare/"trögre" sort….

🤔

karmun
2015-11-23 16:05
#9

#7 Kajsa - vilken tennglasyr använder du..? Detta är prover med Cebex nr 5955. #8 Bosse - dessa är brända i olika ugnar. 1260-ugnen är en äldre, ganska stor ugn som vi bränner på kvällsjobbet. 1240-ugnen är bränd i min egen ugn som är 75 liter och drygt ett år gammal. Vad menar du med långsammare, trögare sort..? Har ett hål/utlopp i ugnen där en propp ska vara istoppad vid glasyrbränning enligt vissa. Samtidigt sitter en ställning precis där vid utloppet, där man ska montera röret för frånluften. Den sitter precis för hålet så att det inte går att stoppa in proppen så jag bränner med hålet öppet (tanken är att det ska monteras ett rör för "frånluften" där men det har bara inte blivit av ännu..). Kan detta ha något med resultatet att göra..?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Keraleij
2015-11-23 16:21
#10

Jag blandar glasyren själv.

Lokattakeramik har en samling recept som passar till fyleleran  på sin hemsida. Utgick från den som heter F6 och har sedan gjort lite småjusteringar av receptet

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

karmun
2015-11-23 17:14
#11

Kajsa - Kanske borde testa blanda en egen istället. Borde ju bli bättre om man utgår från deras förslag… Hmm….? Har precis köpt på mig en massa tennglasyr så vill ju gärna få den att funka…😖

"Att skapa är mitt sätt att leva"

karmun
2015-11-25 13:49
#12

Och nu har jag blandat min köpta tennglasyr…och den är grynig, trots att den är siktad… Och inte vet jag hur mycket jag ska SÄNKA min ugn… Känns jättemärkligt att sänka när det blir jättebra vid 1280 (som Kajsa bränner i)..! Känner mig djupt förvirrad…. Vad är det som händer…? 😞😞😞

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
2015-11-25 15:02
#13

Om du på Kajsas ugn klockar tiden temperaturstegringen tar från 1100°C till sluttemperaturen, och sedan gör samma sak med din ugn, kommer du säkert att upptäcka att din ugn tar XXXtimmar-minuter mer för att klara den sträckan, än Kajsas ugn.

Och här har vi skillnaden.  Om tiden som lera/glasyr befinner sig i sitt sintrande/flytande stadium, är längre än hos den andra ugnen, får du ett helt annat resultat, trots att temperaturen är densamma. Leran hinner sintra mer, och glasyrerna får följaktligen också mer tid att smälta ut och förändras.  Du får helt enkelt ett resultat som motsvarar en högre temperatur än hos den andra ugnen. Och här är, som sagt, alla ugnar olika.  Detta är inget "fel", utan något som alla ugnsägare får leva med, och anpassa programtemperaturen till sin ugns individuella sätt att jobba.

Kanske får du sätta ditt program på 1220-1230°C (?) för att få samma resultat med samma material, som i Kajsas ugn.  Här finns inga genvägar….man måste testa sig fram…  

Logiken i detta är egentligen inte konstigare än vid bullbak…..man kan få allt från degiga till kolsvarta bullar vid samma temperatur….bara genom att ändra tiden.  Vi brukar kalla det "värmearbete", dvs samspelet temperatur och tid.  Och ibland måste vi justera temperaturen, eftersom man inte kan värma snabbare än "full fart".  Och hos alla ugnar betyder "full fart" olika saker……    

🙂

Annons:
Leramani
2015-11-25 15:48
#14

#13   Bosse, varför inte hålla en k urs i ämnet?  basic ugns-tänk,  glasyr-tänk och sånt,  och en påbyggnadskurs termin 2 med djupdykning?   En kväll i veckan.
Jag skulle definitivt gå den.  Du har gedigna kunskaper och vet hur man förmedlar dem.

De Lapsus Resurgam

karmun
2015-11-25 17:06
#15

Tack Bosse #13! Håller med #14 Lermani - dina kunskaper är ovärderliga! TACK för att du så generöst delar med dig! 🙏 Tänkte på en sak du skriver - full fart upp till sluttemp…? Vad menas egentligen med det..? I mitt brännprogram är det en stegring med 240 grader/h upp till 400 och därefter 250 grader/h upp till 1240 med en utjämning på 15 min…? Finns det något här som kan förklara resultatet..? #13 Bosse, såg du förresten min fråga om proppen i ugnen (högre upp)…? Tack än en gång, nu ska jag åka till mitt kvällsjobb och försöka kolla in den ugnens Brännkurva..! 😊

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Bo§e
2015-11-25 18:04
#16

Även om programmet "säger" 250°C/h upp till 1240, tror jag inte att ugnen klarar så hög hastighet från 1100°C och uppåt. Det betyder i så fall att det bara skulle ta 1 timma från 1090°C, fram till sluttemperaturen….och så kort tid tror jag inte att det tar.  Ugnen kan inte värma fortare än den…öh…klarar av…😐…och det vanliga är att kurvan flackar ordentligt mot slutet av bränningen….och här "sackar" alla ugnar olika….  

Använd en äggklocka och skriv upp temperaturen varje kvart, från 1100°C fram till sluttemperaturen, så ser du vad jag menar…   Och gör gärna samma samma sak med den andra ugnen, så kan du jämföra i hur hög grad de skiljer sig från varandra.

Proppen ja….den missade jag…   Att proppen är ur genom hela bränningen, är säkert en del av orsaken till att glasyrproverna blir så olika. Ugnen, som likt alla ugnar har det kämpigt med orken mot slutet av bränningen, får det ännu kämpigare med helöppen ventilation.  Kanske inte hela förklaringen, men definitivt en del av den….

🙂

karmun
2015-11-28 23:35
#17

Tusen tack, kunniga #16 Bosse! 🌺🙏🌺 Nu börjar jag fatta! 😉 Just nu går en ugn med sänkt topptemp till 1220 och med "proppen" isatt! Återkommer med resultatet så - Håll tummarna att det går bra..! ✊✊✊

"Att skapa är mitt sätt att leva"

karmun
2015-12-08 23:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Så kommer då svaret tillslut - gick bränningen bra eller inte..?! Jodå, tack vare temperatursänkningen fick jag också vita resultat med snygga teckningar på kanterna! 😍 Tack alla ni som deltagit med era olika tankar och kunskaper i den här tråden!🙏💕

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Keraleij
2015-12-09 19:41
#19

Fina ljusstakar! Kul att du fick det att fungera!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Naturvetarn
2015-12-09 23:58
#20

Tennoxiden i tennglasyr är tämligen inert (gäller även tennoxid som inte ingår i glasyr vilken dock ganska lätt kan reduceras till tennmetall) och därmed knappast miljöfarlig på annat sätt än att den tär på jordens ganska knappa tennresurser, men tennförbrukningen keramiskt konsthantverk är totalt sett liten. Tennhaltiga bottenfärger är däremot ett miljösvineri.

Annons:
karmun
2015-12-10 14:33
#21

Tack Kajsa! #19 Ja, jag är så glad! 😄 #20 Ja Naturvetarn, tennoxid är inte bra för fiskarna, så alla glasyrrester (med eller utan tennoxid) åker in till miljöstationen! 👍

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Upp till toppen
Annons: