Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4286 ggr
Ekhagen
11/25/15, 9:23 PM

Köpa ugn

Hej Jag ska köpa mig en brännugn. Har någon något tips på vad jag ska köpa. Jag är en riktigt nybörjare, så jag behöver en som är lätt att använda. Som har bra förklaringar hur man gör.. Alltså inte den största och kanske inte den minsta heller ;) sedan undrar jag om det finns några böcker om hur man glasyrer/ bränner. Mer fakta böcker Tacksam för tips!, mvh F

Annons:
Bo§e
11/25/15, 9:37 PM
#1

1. Den skall gå att få in genom dörren… 🙂

2. Den skall klara husets säkringar.

3. Välj inte en ugn som har för låg effekt i relation till literantalet.  Välj hellre en mindre ugn med hög effekt, inom husets säkringskapacitet.  Jämför effekter och literantal.  En stor, slö ugn gör ingen glad i längden…. 

4. Välj inte något obskyrt fabrikat som det blir svårt att serva och få hjälp med. 

…till att börja med…..🙂

[rolnor]
11/26/15, 7:03 AM
#2

Sån medelstor toppmatad rund ugn brukar ju inte väga så mycket och klarar sej med 16 ampere säkringar. Har du någon bra plats för ugnen, garage eller annat utrymme? Kolla t.ex. Cebex eller Uterm så får du en uppfattning om priser också. Att ställa in en Brännkurva är inte svårt, det får du hjälp med av ugnsleverantören om du är osäker.

Ekhagen
11/26/15, 7:18 PM
#3

Tack Rolnor och Bosse  Får kolla runt lite.. Plats finnes iaf!

orlunda
11/26/15, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här köpte jag av Seemanns. 60 l , 10 A med automatik som verkar lätthanterad. Jag känner mig trygg med denna leverantör, som ger bra service.

[rolnor]
11/27/15, 11:42 AM
#5

Jag tycker att en sådan är en bra förstaugn, brukar väl vara billigare också?

orlunda
11/28/15, 10:52 AM
#6