Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4286 ggr
Ekhagen
11/25/15, 9:23 PM

Köpa ugn

Hej Jag ska köpa mig en brännugn. Har någon något tips på vad jag ska köpa. Jag är en riktigt nybörjare, så jag behöver en som är lätt att använda. Som har bra förklaringar hur man gör.. Alltså inte den största och kanske inte den minsta heller ;) sedan undrar jag om det finns några böcker om hur man glasyrer/ bränner. Mer fakta böcker Tacksam för tips!, mvh F

Annons:
Bo§e
11/25/15, 9:37 PM
#1

1. Den skall gå att få in genom dörren… 🙂

2. Den skall klara husets säkringar.

3. Välj inte en ugn som har för låg effekt i relation till literantalet.  Välj hellre en mindre ugn med hög effekt, inom husets säkringskapacitet.  Jämför effekter och literantal.  En stor, slö ugn gör ingen glad i längden…. 

4. Välj inte något obskyrt fabrikat som det blir svårt att serva och få hjälp med. 

…till att börja med…..🙂

[rolnor]
11/26/15, 7:03 AM
#2

Sån medelstor toppmatad rund ugn brukar ju inte väga så mycket och klarar sej med 16 ampere säkringar. Har du någon bra plats för ugnen, garage eller annat utrymme? Kolla t.ex. Cebex eller Uterm så får du en uppfattning om priser också. Att ställa in en Brännkurva är inte svårt, det får du hjälp med av ugnsleverantören om du är osäker.

Ekhagen
11/26/15, 7:18 PM
#3

Tack Rolnor och Bosse  Får kolla runt lite.. Plats finnes iaf!

orlunda
11/26/15, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här köpte jag av Seemanns. 60 l , 10 A med automatik som verkar lätthanterad. Jag känner mig trygg med denna leverantör, som ger bra service.

[rolnor]
11/27/15, 11:42 AM
#5

Jag tycker att en sådan är en bra förstaugn, brukar väl vara billigare också?

orlunda
11/28/15, 10:52 AM
#6

Jag hittade en bra bok på Bokbörsen också. Elisabeth Landberger och Mita Lundin: Keramik, tekniker och inspiration. Utgiven på ICA-förlaget 2010. ISBN 978-91-534-3245-6. Dessvärre verkar den ha sålts slut i sin svenska version för jag hittade endast den engelska Ceramics: A Beginner´s guide to tools and technics i nätbokhandeln. Men det verkar vara samma bok. Kostar ca 150:- .

Annons:
Zabbio
12/1/15, 8:34 PM
#7

Ursäkta trådkap - men vad kostar en ''vanlig'', prisvärd och ny keramikugn i runda slängar? Den i #4 tex?

Tycker att det är fantastiskt att det inte finns prislistor nånstans på nätet när jag kollat runt :)  Nyfiken på om det handlar om 2-5000, 20 000, 100 000, 500 000 osv
Förstår ju att det finns olika prisklasser, men tänk ''budget, funktionsduglig''..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[rolnor]
12/2/15, 11:47 AM
#8

Närmare 20000 men priset skiljer sej väldigt mycket. Kan du inte mejla eller ringa och be om prisuppgifter?

[rolnor]
12/2/15, 1:19 PM
#9

Ska säga att en bättre ugn ligger närmare 100000, 20000 räcker bara till en mycket liten eller begagnad.

Zabbio
12/2/15, 1:52 PM
#10

#8 Tack för svar :) 
jag vill inte maila då jag inte har ekonomin till en ugn (ens om de legat på 3-4000, fast då kanske det varit värt att försöka spara ihop), men är mer nyfiken på vad jag bör räkna på :) Sen är det ju svårt att veta vilken jag ska fråga om då jag inte vet vilka som anses bättre eller sämre, märke osv :)

10 000-30 000 är väl ungefär vad jag väntat mig att en budget ''hemma ugn'' kunde kosta, men ibland blir man förvånad :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

orlunda
12/2/15, 4:23 PM
#11

Min ugn kostade ca 20 tkr. Den verkar fylla de behov en nybörjare har ganska väl, dvs att kunna bränna enstaka produkter. Jag är inriktad på skulptur och har svårt att se att jag skulle vilja göra större verk än vad som ryms i den.

Ekhagen
12/2/15, 4:40 PM
#12

#orlunda Får man fråga vart och vad har du köpt och vilket märke ? Och hur många liter är det på.

MiEkberg
12/4/15, 5:41 PM
#13

Får ofta frågor om vilken ugn man ska köpa och förutom alla bra råd här som jag instämmer i. Så anser jag att man inte ska gå under 80l, där passerar man hobbystadiet. Den lilla ugnen som visas här är helt okey för skulpturer men ska du dreja så växer du snabbt ur en så liten ugn. Runt 100l är nog bra att starta med?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: