Annons:
Läst 3761 ggr
Kinna S
12/31/15, 4:47 PM

Dreja anatomiskt

Är det någon Vänlig själ som kan tipsa om hur man drejar med rygg och kropp i behåll?

Annons:
Skabbekatten
12/31/15, 8:28 PM
#1

Bästa tipset är nog att stå upp och dreja - Förlänga benen på skivan eller ställa den ovanpå ett stadigt bord, och naturligtvis att samtidigt tänka på hållningen. God hjälp fås naturligtvis av att regelbundet träna ryggmuskulaturen.

[rolnor]
12/31/15, 11:34 PM
#2

Om man vill sitta kan man ta stöd med armbågar mot knäna, självklart. Är det inte svårt att stå upp, borde bli mindre stadigt? Har sett att man kan ha en vägg bakom och ta stöd mot den harjag för mej.

Kinna S
1/1/16, 9:41 AM
#3

Ja, jag tror nog att stående, kanske med stöd av hög stol (halvstående) blir bra. Sen passar väl träning 😳😉 bra som nyårslöfte inför ett hållbart drejår 2016.

Ulle
1/1/16, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag ville testa hur det fungerade att stå upp och dreja. Några lecablock fick upp drejskivan i lagom höjd. Det var tänkt som en provisorisk lösning men det blev så bra med höjden och allt så nu har jag drejskivan såhär. Den står väldigt stadigt.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

pyromanen
1/1/16, 4:55 PM
#5

Jag gör det med flit inte för enelt för mig. Innebär att jag för varje sak jag drejat reser mig från drejskivan i traskar några meter med det nydrejade och håmtar en ny platta att dreja på och oassar på att sträcka på mig lite. Tänker att problem kommer om man sitter i samma ställning länga. Fast jag är ju ingen som seriedrejar så mycket, rekordet är nog 60 tekoppar på en dag och då dröjde det länge till nästa drejdag. Kan tänka mig det blir viktigare med finlir av ställningen om man drejar varje dag eller väldigt mycket.

Ulle
1/1/16, 5:29 PM
#6

#5 Mycket bra att göra så. 

Jag har seriedrejat ganska mycket och det är efter långa dagar vid drejskivan som man reser sig upp och går som en anka därifrån. Lovar inte gott inför framtiden. Det är därför jag nu testar att dreja stående. Man får ändra tekniken något men kommer snart in i det.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
Ostraka
1/1/16, 6:42 PM
#7

Ulle, hur högt är drejskivan i förhållande till din kroppslängd ? Blir sugen på att prova för visst känns det i kroppen…

Ulle
1/1/16, 11:14 PM
#8

#7

Jag är 175cm lång och drejskivan är i höjd några centimeter under naveln.  Det är en ganska lagom höjd om man drejar "normalstora" saker.  Skulle dock tro att det blir svårt att dreja riktigt högt. Då får man nog kliva upp på en pall…🙂 Men jag har fler drejskivor som är i sitthöjd så när jag ska dreja något högre väljer jag en av dem.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

liswis
1/2/16, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har drejat stående sedan min första höftoperation (båda nya nu) och det fungerar alldeles utmärkt. Man rör sig dessutom något egentligen hela tiden vid ståendet o det går ju också bra att växla fot o träna balansen - nog så viktigt!

(Vet inte om jag lyckades få med en bild)

stinaarvas@hotmail.com
1/4/16, 7:32 AM
#10

En spegel framför drejskivan är bra så att man regelbundet tittar upp och dessutom ser ens fantastiska (ibland) verk från sidan istället för att snett vrida ner huvudet ytterligare och titta från sidan o påfresta de stackars nackmusklerna. Och stora klossar under drejskivan. Funkar bättre för mig. Har dessutom värmeelementet mot ryggen i min kalla verkstad så att det aldrig är där det blir kallt. Prova också avställningsytor på högt bord brevid så att man sträcker upp dig vid avställning.

Stina Fina Keramik

MiEkberg
1/9/16, 12:05 PM
#11

Stå och dreja är riktigt bra, lätt när du kan dreja men lite svårare om du ska lära dig drejtekniken. Vill du spara din kropp ska du inte dreja på skivor som har fast fotpedal, den låser dig i en alldeles för statisk position. Dreja på skivor där du kan flytta pedalen, helst ska du byta mellan väster och högerfot. Dreja med rak rygg i korta pass max 20-30minuter eller res dig mellan varje föremål. Spegel är nödvändigt så att du inte behöver luta så mycket åt höger för att se formen Ha varmt i verkstan och använda varmt vatten för händerna. Vara väldigt noga med att inte överböja fingerlederna eller handleden. När jag lär ut drejning så är detta det vanligaste korrigeringarna, de måste sitta innan vi kommer till drejtekniken. När kroppen är avslappnad och i synk med medvetande och andning så går drejningen strålande och resultatet syns omedelbart.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

nyburgaren
1/9/16, 12:25 PM
#12

Rygg och axlar ska vara i avslappnat läge höjden är viktigt du ska inte vara spänd utom bara i armarna du jobbar med. skulderbladen ska sjunkna bak i ryggen. även sitta rakt.. sen är det bra du går en runda och  att du sträcker dig varje timme eller halvtimme.. sedan är det bra att kanske träna yoga några timmar i veckan eller någon annan kroppsträning för kroppen.. Kroppen vänjer sig vid att vara i ett läge hela tiden och det är inte bra.

MiEkberg
1/9/16, 12:56 PM
#13

Med en bra andning och ett avspänt förhållande till övningen så följer kroppen av sig själv. Vid några tillfällen har jag haft drejelever med väldig prestationsångest och då har vi gjort yoga, avslappning och pranayama innan vi börjat dreja. Men oftast räcker det med att knåda leran för att komma i form och slappna av som tur är …

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Kinna S
2/7/16, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag fått tag på stålrör på en mekanisk verkstad!

Upp till toppen
Annons: