Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 6513 ggr
TrineDesign
2016-01-16 09:49

HJÄLP!!! SKRÖJBRÄNNA

Ska skröjbränna för första gången i ny ugn, läste bruksanvisningen och där stod att spjället skulle anpassas efter material……..jag ska skröja stengods, ska spjället vara helt stängt eller öppet under programmet????? Tacksam för svar från er som är proffs.

Annons:
sisela
2016-01-16 10:01
#1

I vanlig skröj brukar jag ha öppet till 4-500 grader och sen stänga. Gradtalet beror lite på hur länge jag är i verkstan eller om nån annan är där och kan stänga åt mig. Det luktar illa och speciellt vid omkring 350 grader och upp ett tag. När det är färdigt kan man stänga.

TrineDesign
2016-01-16 10:10
#2

Tusen tusen tack fr så snabbt svar!!!!! jag ilade ut och öppnade spjället :) var bara på 34 grader. Nu håller jag alla tummar i världen att det inte blir någon explosion…….men det bör vara torrt, stått 3 veckor nu. Är såååå spänd på hur det kommer gå. När programmet är slut, öppnar du spjället för snabbare avkylning då eller har du det stängt=

Leramani
2016-01-16 10:11
#3

Man kan stänga när allt kemiskt bundet vatten gått ur leran,  vid 600 grader.

De Lapsus Resurgam

TrineDesign
2016-01-16 10:19
#4

Vilket bra forum detta är!!!! blir glad att ni är så snabba att hjälpa en nybörjare som mig :) Har tidigare sysslat med porslinsmålning och bränning av det men i betydligt mindre ugn utan spjäll och inte så höga gradtal.

Leramani
2016-01-16 20:26
#5

Öppna inte spjället förrän tempen gått ner mot 200-250.  En liten lucka funkar,  så svalnar det snabbare.  Men öppna inte riktigt förrän du är nere under 100 grader.

De Lapsus Resurgam

[melkeramik]
2016-01-17 19:12
#6

…allt ovan om man nu utgår från att det är en el-ugn förstås! 😂
Det kan bli spännande om man stänger spjället helt på en gasugn som går på fullt tryck…

Annons:
Leramani
2016-01-17 20:39
#7

Jösses.  Oo  det sa hon förstås inte.. 😮

De Lapsus Resurgam

TrineDesign
2016-01-18 20:33
#8

Det är en el-ugn !!!! och allt gick bra efter era direktiv :) tusen tack!!! Nu är det glasyrbränning till helgen :) kommer kanske flera frågor till er experter. Fantastiskt att få så snabba svar!!!

Leramani
2016-01-18 21:01
#9

Var nog med att kontrollera att leror och glasyrer alla vill ha samma temp,  att  den maxtemp du tänker köra,  ligger inom allas intervall.   Det är ett sånt där möjligt kardinalfel, att man missar en sån grej.

De Lapsus Resurgam

TrineDesign
2016-01-19 15:42
#10

Det har jag inte skänkt en tanke………..tack så mycket 🙂nu har jag eliminerat ett fel i alla fall. När man väl har glaserat, kan det stå ett tag på hyllan och vänta på sin tur eller är det bättre att glasera allt eftersom. När man väl glaserat, räcker det med att glasyren torkat på godset för att pack ugnen och  sätta igång den? Detta forum är mycket bättre än att läsa i böcker.

[rolnor]
2016-01-19 19:21
#11

Glaserat gods kan stå bara ingen klåfingrig är där och pillar, husdjur eller barn typ. Det går att packa och köra direkt, möjligen om det finns en liten risk att glasyren kan lossna om det är tjockt glaserat och man kör ugnen direkt efter glasering. Om det är så vet jag inte säkert men jag har haft fall där jag misstänkt detta, kanske är det bra vänta några timmar emellan om man är osäker.

Leramani
2016-01-20 01:29
#12

Jag brukar oftast råglasera (dvs glasera direkt på leran efter torkning,  ingen skröj) och jag har oftast glaserat och direkt ställt ner det i ugnen och sen kört igång så fort det är klart.  Visserligen kör jag också en timme till 100 grader först, innan kurvan går uppåt, så att det får ånga av sig.
Jag gillar inte att hålla på och ta i glasyren,  det blir så lätt märken, så det räcker med en gångs fingrande vid glaseringen och rätt ner i ugnen.

De Lapsus Resurgam

SuKe
2016-02-05 12:40
#13

Intressant. Jag har köpt en glasyr från Lars Tärn den heter Redox. Den skall fungera på direkt glasering utan skröjbränning. Men du Leramani gör allstå så på vilken glasyr som helst?

Annons:
Leramani
2016-02-05 14:33
#14

Japp.  Sen är det väl skillnad vilket resultat man behöver ha.  Jag rekommenderar skröj om man vill ha perfekt jämnt resultat.  Jag gör ju mest skulptur och där är det för min del inte ens önskvärt med hel opack jämn färgad yta.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-02-05 19:19
#15

Jag skulle bränna skröj först som nybörjare, råglasering är väl inte svårt men inte det första man ger sej på, tycker jag. Om man råglaserar tunna föremål blir dom ju extremt sköra att hantera direkt efter råglasering, jag har själv testat.

Upp till toppen
Annons: