Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 916 ggr
an1e
2016-02-01 18:30

Nu krånglar ugnen igen

Har fått jättebra hjälp här tidigare och hoppas på lösning av detta problem. Jag har en liten ugn på 70 liter som är 9 år gammal för ca ett år sedan bytte jag element i ugnen och fortsatte att  bränna lyckade resultat, men de senaste bränningarna blir det olika temperatur i ugnen fast jag bränner på samma program, jag har käglor med i bränningen för att ha koll på temperaturen, i stort sett bränner ugnen för lågt där programmet  fungerat tidigare, jag höjer då temperaturen och resultatet blir bra. Nästa bränning blir det för lågt igen osv jag har i regel höjt temperaturen med ca 10 gr varannan bränning de senaste 8 bränningarna. Jag tycker att elementen är så pass ny att det inte borde vara problem med dem. Samma pro blem uppstår både i skröj och glasyrbränning (1250gr) kan det vara termostaten?

hoppas på en lösning

Anette

Annons:
[rolnor]
2016-02-01 19:25
#1

Du borde i vilket fall ta reda på vad som är fel innan du höjjer tempen, är det något fel på termoelementet så finns ju risken att du smälter ned glasyr och lera och förstör sättplattor och i värsta fall teglet. Kan det månne vara glappkontakt i anslutningen mellan termoelement och styrelektronik?

Bo§e
2016-02-01 20:56
#2

Om styrutrustning och ugn är någorlunda nya, (och inte "den lille hemelektrikern" varit framme 🙂), är elektronikfel ganska ovanliga.  Vi skall dock inte utesluta det, men personligen flyttar jag nog ner det en bit på listan.

Symptomen skulle kunna bero på spänningsvariationer på elnätet. Det är vanligare än många tror, särskilt vintertid. Om kägelresultatet, som i det här fallet, blir lägre, kan det bero på att spänningen på nätet har gått upp (dvs slutfasen på bränningen går snabbare).  Nu är det förstås vanligare att spänningen faller, med vidhängande överbränningssymptom, MEN, nätspänningen kan ju tidigare ha varit "konstant låg", vilket du anpassat dig till och vant dig vid, och att man nu uppgraderat transformatorn hos elleverantören, så att den orkar med ett större antal hushåll. Eller så har någon eller några stora elförbrukare i din närhet minskat sin elförbrukning (bytt från elvärme till värmepump t.ex.), och därmed minskat spänningsdroppet för övriga förbrukare, och därmed gjort din ugn litet snabbare, med de lägre kägelresultaten som följd. 

Det enda raka är att fortsätta bränna, och se om situationen stabiliseras på någon nivå, vilket den borde.  Om däremot justeringarna drar iväg "in absurdum", kanske du ändå borde låta kontrollera styrutrustningen, givarens kablage, och givaren.

[rolnor]
2016-02-01 21:20
#3

Ser du inga risker med det, att vid ev. fel så kan ugnen bli alltför varm?

an1e
2016-02-01 22:23
#4

Programmet tickar på som vanligt och tar samma tid från start till "end" bara det att den inte kommer upp i rätt temperatur enligt kägla och bränningsresultat. Har också tänkt att det finns omständigheter som inte jag begriper mig på som påverkar att bränningen förändras men att det borde stabilisera sig. Jag fortsätter att höja temperaturen några bränningar innan jag ringer elektrikern, om ni inte kommer på något nytt som  kan lösa mitt problem.

anette

Upp till toppen
Annons: