Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1721 ggr
Ingemar89
2016-02-05 11:04

Järnpinne till elementet..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej gott folk!

Jag försöker Byta element till en keramikugn då ett av dom har bränts av. Jag har skaffat ny tråd och kopplat loss det gamla elementet. Planen är att vira den nya tråden med en svarv och sedan  koppla in den (tack till gamla trådar om detta ämnet för hjälpen i det arbetet!) Dock kvarstår ett krux…

Tråden i ugnen kopplas i detta fall till en järnpinne som läggs i ett porslinsrör, som går igenom ugnens "rygg" till strömmen som kopplas på baksidan. Se bildexempel från ugnens dörr.

Den järnpinne som var ansluten till den gamla tråden har dock smält i ändan och är inte i skick att få i sig en ny tråd.

Så i förhoppning att jag lyckats beskriva situationen, så är min fundering: 

Hur löser jag detta? Finns sådana järnpinnar att få tag på någonstans? Kan man lösa det genom att vira den nya tråden runt den gamla järnpinnen istället eftersom det inte går att stoppa in den längre?

Tacksam för hjälp!

Annons:
[rolnor]
2016-02-05 19:25
#1

Man kan ju undra om pinnen verkligen är av järn? Om man struntar i pinnen så brinner väl elementet av inne i porslinsröret pga överhettning antar jag. Modigt linda egna element, det är rätta tagen!

nyburgaren
2016-02-06 07:27
#2

Ett kraftigt skruvstäd och en borrmaskin med krok på och vänd tråden dubbel där den går ut genom porslins röret och tvinna den där med hjälp av borrmaskinen brukar gå bra

Upp till toppen
Annons: