Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 4517 ggr
Glaze
5/6/16, 1:13 PM

Bokstäver Stämplar

Hej!

Jag har i många år letat efter stämplar i form av bokstäver. Helst mellan 1-2 cm i höjd, men utan framgång. Jag har hittat i trä/gummi men de är oerhört enkla i stilen och själva stämpeln i sig är lite för mjuk för lera. Jag har sett andra som har skrivit på ex. muggar med riktigt fina typsnitt. Jag vet att det är väldigt subjektivt vad som anses snyggt men jag är tacksam för alla förslag! Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta detta?

Annons:
tlover
5/6/16, 1:17 PM
#1

Jag kan inget om keramik men jag undrar skulle punsar funka?

Det går nog inte att använda på exakt samma sätt som på läder men jag tänker att kanske det skulle funka?

http://www.tjaderlader.se/dept/Bokstav-och-siffersatser_7367/SWE/SEK

l'm back

Glaze
5/6/16, 9:17 PM
#2

Tack tlover!

Det var ett bra förslag med punsar. Jag tror att det verkligen kan funka! Punsar, jag visste inte  att det heter så. Alltid lär man sig något nytt:)

tlover
5/6/16, 10:16 PM
#3

#2 Du kan också söka på punslar, vissa kallar det för punslar istället för punsar (dialekt). Bäst kvalité på punsar hitta man däremot inte i Sverige utan utomlands men just för lera kanske lägre kvalité räcker?

Annars så kan jag fråga min man var han köper punsar av bättre kvalité (han är läderhantverkare) men då blir det direkt dyrare.

l'm back

attis kakelugnar
5/7/16, 5:22 AM
#4

Hej..du kan tillverka dina egna stämplar i vilket typsnitt du önskar.Skriv en bokstav el namn på läderhård lera,nedsänkt så djup du vill ha trycket av bokstaven torka o bränn. Köp sedan formbar plast som heter Luremiplast,levereras i granulat ,små kulor som du värmer i vattenbad,ta upp den varma sega biten o tryck hårt in plasten i den brända lerbokstaven..simsalabim,så har du gjort en stämpel. Plasten går att värma o forma om tills du e nöjd…jag har gjort såna olika,en m min namnteckning o en m loggan,som då alltid blir lika.Lycka till

AnnikaMargareta
5/8/16, 10:28 AM
#5

Prova plastlera från panduro ? Den jag använt blir mjukare ju längre man håller den i handen.

Glaze
5/8/16, 10:33 AM
#6

Hej! Nu tror jag att jag äntligen har hittat det jag söker, genom "punslar" kom jag till en sida som har det jag letat efter så länge, TACK tlover! Och Tack till attis kakelugnar. Din variant ska jag använda mig av när jag ska göra min egen namn stämpel och andra typer av dekorationsstämplar!

Annons:
Glaze
5/8/16, 10:39 AM
#7

Hej! Såg inte ditt inlägg AnnikaMargareta förrän jag skickat mitt sista:) Det ska jag testa! Tack!

Svartkya
11/16/16, 8:16 PM
#8

Hej

Ett litet mer avancerat sätt att göra stämplar men otroligt lätt för den som behärskar tekniken är att skiva ut stämpeln med en 3D skrivare. Vi gör alla möjliga stämplar, finns inga begränsningar, går supersnabbt från ide till färdig stämpel. De flesta skolor har 3D skrivare idag så det är bara att hitta någon som kan tekniken.

Ulla
11/16/16, 8:29 PM
#9

Börjar de bli så vanliga att de flesta skolor har dem? När jag först hörde talas om dem så var de väldigt dyra. Det var inte så många år sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Svartkya
11/16/16, 8:57 PM
#10

Jag tror att de flesta gymnasieskolor har 3D skrivare idag. De som läser teknik, design eller estetiska ämnen använder 3D skrivare. Alltså finns det många där ute som behärskar tekniken. 

Jag tycker det är otroligt spännande att blanda en av de älsta tekniker som finns stengods med den modernaste som finns 3D printer och resultatet blir så bra. Jag har tagit fram flera olika typsnitt i exakt den storleken jag vill ha. Antingen kan man ta fram en stämpel för var bokstav eller lättare och snabbare är att ta fram ett helt ord eller flera ord i en stämpel. Stämpeln gör man också med några graders släppning så att den lossar lätt.

Upp till toppen
Annons: