Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1392 ggr
karlholm
5/20/16, 12:57 PM

värmen i ugnen

kan man täcka för hålet för att få upp tempen i ugnen som inte riktigt når önskad temp med ca 50 grader av någon anledning.

Annons:
Bo§e
5/20/16, 1:31 PM
#1

Täck hellre 1/2:a,  2/3 eller 3/4 av hålet, men inte helt.  Många glasyrer - särskilt matta - mår bäst av att slippa "trängas" med ångorna som avgår när den smälter.  En aning ventilation behövs, för resultatets skull.

Kanske elementen börjar bli "trötta"…?

lotilda
5/25/16, 10:26 AM
#2

Finns det någon som har erfarenet av ugn SL60 med automatik TC60köpt på Uterm. Jag har bränt 70 ggr och nu  sist fick jag  felkod F1. Glasyren var mörkbrungrön skulle varit ljusblå och hade runnit ner på sättplattorna. Skull bränt i 1260 grader, men jag isstänker att de vart högre.

Vad tror ni att jag ska göra för att få den at fungera igen? Någon som känner till en reparatör i närheten av Karlstad?

Bo§e
5/25/16, 7:26 PM
#3

Felkoden F1 är TC60:s sätt att tala om att ugnens effekt är för låg.  Den berättar att "jag orkar inte göra det du bett mig om"….     Troligaste orsaken är trötta element.  Detta leder till alltför lång bränntid, vilket normalt ger överbrända resultat. Temperaturen har alltså inte överstigit vad du satt programmet på….det är den "sega bränningen" som skapat överbränningssymptomen.   Jag gissar att ett elementbyte kommer att lösa problemet.

lotilda
5/26/16, 3:48 PM
#4

Tusen tack för dina goda råd. Ska beställa nya element

Upp till toppen
Annons: