Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1903 ggr
Gla.Tjej
6/16/16, 8:01 PM

Glasyr som blir tjock

Hej, har fått en transparent glasyr som är färdigblandad. Ju mer vi rör desto tjockare blir den. Vad kan det vara för fel?

Annons:
Leramani
6/17/16, 12:02 AM
#1

Pulver som fallit ner och lagt sig på botten, som rörs upp. Det måste röras upp ordentligt för att bli bra.  Man kan tillsätta ställmedel för att förhindra att det delar upp sig.

De Lapsus Resurgam

Gla.Tjej
6/17/16, 7:57 AM
#2

Ja, det vet jag. Här är det att när man har rört ihop mer eller mindre allt och man ska röra det sista så börjar den att tjockna. Alltså i stort sett allt som har sjunkit har blandats och då börjar glasyren tjockna. Har hört att det kan vara för mycket ställmedel i, men jag vet inte om det stämmer.

Bo§e
6/17/16, 10:15 AM
#3

Du skriver att du köpt glasyren "färdigblandad".  Menar du en sådan glasyr som man köper färdig i plastburk, inklusive vatten och allt…?    Eller, var det ett "pulver", där du själv tillsatt vatten och ställmedel…?

Gla.Tjej
6/17/16, 11:58 AM
#4

Jag har fått glasyren färdigblandad och jag vet inte vad/ hur det är gjort. Jag har inte gjort något alls mer än försökt att blanda i vatten, men det hjälper inte. Ju mer man rör desto tjockare blir den.

Bo§e
6/17/16, 12:30 PM
#5

Den kanske innehåller alltför mycket bentonit eller liknande (?)

Försök att späda glasyren med mer vatten "tills den fungerar".  Det är trots allt en transparent glasyr, och den kan/skall ju ligga ganska tunt på godset…..  Du har inte mycket att förlora….  Prova först med en mindre mängd. Men rör upp den ordentligt innan du slår av provmängden som skall spädas.

🙂

Gla.Tjej
6/17/16, 1:16 PM
#6

Tack! Ska försöka med detta. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: