Material - leror mm

Svart porslinslera

2016-06-16 22:55 #0 av: annslycka

Var på Cerama i Malmö i dag och fyllde på mitt lager av lera. Fick då tips om att de fått in en ny lera Svart Porslin. Den var dyr och såldes i 5 kg pack. Kunde inte låta bli så jag köpte på mig ett paket.

År det någon som har någon erfarenhet av denna? Lite tips om vad man skulle kunna ha den till. Små skulpturer? Gick den att dreja? Lägg gärna bilder:) 

Anmäl
2016-06-19 11:15 #1 av: annslycka

Jag har drejat upp 6 tekoppar  330 g per kopp. Som nu står på tork. Leran var super mjuk, blöt,  så man fick vara försiktig med hastighet. Ville gärna vidga sig. Fick dreja upp och luta inåt om ni förstår vad jag menar. 

Anmäl
2016-06-19 11:25 #2 av: rolnor

Kul, blir den verkligen svart efter bränning?

Anmäl
2016-06-19 13:53 #3 av: Leramani

Låter som en kul grej att växla om med.  Svart blir jättefint med olika textur t ex.

Anmäl
2016-06-19 15:30 #4 av: annslycka

#2 jag hoppas på kolsvart😃
De är gråa just nu.

Anmäl
2016-06-19 15:30 #5 av: annslycka

Anmäl
2016-06-19 15:35 #6 av: Bosse Cebex Gbg

Vilken temperaturintervall står angiven på paketet...?

Anmäl
2016-06-19 21:28 #7 av: annslycka

Porslinsleran har artikelnummer 1398 såldes i 5 kg pack 213 kr, bränn intervall 1200-1240. Jag insåg precis att den transparenta glasyren för porslin börjar på 1260 Vad gör jag nu? attans 

Anmäl
2016-06-19 21:31 #8 av: pyromanen

Hmm. Vad är definitionen på porslin? Finns det en sån? Vad gör denhär leran till porslin och inte stengods?


Anmäl
2016-06-19 21:49 #9 av: annslycka

Det är skillnad men det kan säkert Bosse Cebrex. 

Men wikipedia - Porslin är en av tre huvudgrupper av keramiska tillverkningssätt, som till skillnad från andra keramer innehåller kaolin.

Anmäl
2016-06-19 22:13 #10 av: Leramani

ta en stengodsglasyr,  om du har en transparent allround,  kan funka skitbra på porslin.  Blir nog rätt svart med glasyr på, fina muggar.

Anmäl
2016-06-19 22:23 #11 av: annslycka

Tack #10 Okey jag har två olika sorter glasyr en för stengods och en för porslin.

5 kg är inte mycket. Nu är den slut Storgråter Fast det är ju helgen oxå. Dags att återvända till den andra verkligheten. Det är ju kort vecka.

Anmäl
2016-06-20 11:31 #12 av: Leramani

Var det Cebex du var och köpte porslinet hos?  Det finns inte på hemsidan.  Blev lite sugen att prova.

Anmäl
2016-06-20 12:15 #13 av: nyburgaren

Poängen med porslin är ju en så vit lera som det går! Utan färgande oxider vad är poängen med detta??

Anmäl
2016-06-20 12:16 #14 av: nyburgaren

Affärside man kan ju färga in en lera i en annan färg och sälja ännu dyrare!

Anmäl
2016-06-20 17:11 #15 av: Bosse Cebex Gbg

#8:  Det finns ingen exakt och allenarådande definition på porslin  (även om många försök görs, och har gjorts...Lipar).   Problemet är att P-ordet en gång var ett handelsnamn, som man senare försökt upphöja till "vetenskaplig term"...och då uppstår definitionsproblem, hur tvärsäkra somliga än är...Ler

Vad vi idag populärt kallar "porslin", kan sägas vara en finkornig, kraftigt sintrande lera, baserad på mycket rena råämnen.  (dock inga råämnen som inte finns i alla andra leror...porslin är inget hokus-pokus)  Fältspat, kvarts och kaolin, fast i sina renaste former. Plus i vissa fall en liten tillsats av t.ex. bentonit, om plasticitet är önskvärd (t.ex. vid drejning eller handformning).  Ibland tillsätts också koksalt till blandningen som ytterligare plasticitetshöjare (har sett en och annan lerkran som korroderat kraftigt invändigt pga salttillsatsen). 

Kompositionen av de tre huvudråämnena bestämmer var man vill ha sintringsintervallen.  Man kan därför inte hävda att porslin endast bränns i ett enda temperaturområde....det finns många sorter, för en rad olika temperaturnivåer, ibland ända ner till 1150°C  och däromkring...

Vid beredning av porslinsmassa, kan man bestämma sig för vilket uttryck som står högst på önskelistan:   Skall den ha maximal vithet, eller maximal transparens (eller "genomlyslighet'") ?    Dessa två egenskaper står i viss mån mot varandra, då maximal "genomlyslighet" oftast kräver att man tvingas ge avkall på vitheten.   Hög vithet medför i sin tur, att man oftast får ge ett visst avkall på "glasigheten".  Det förekommer även att man tillsätter en liten mängd kobolt till massan, för att erhålla en "kallare vithet"... 

Eftersom "porslin" sintrar så hårt (för att uppnå önskad "glasighet"), krymper den också betydligt mer i bränningen än vanliga stengodsleror. Leran är faktiskt på väg att smälta, till ett glas.   Detta medför också en ökad risk för deformation, vilket i någon mån begränsar vad man kan tillverka av porslin (men det tillhör en annan diskussion...)  Av naturliga skäl brukar porslinslerorna med högst vithet (på bekostnad av "glasighet") deformeras mindre vid bränning (generellt...), än de "genomlysliga"...

Jag tycker inte att det finns någon tydlig gräns mellan vitt, finkornigt stengods och "porslin".    Man har uppfunnit ordet "semi-porslin" för leror som ligger i gränslandet (t.ex. WB04048, WB04107 och liknande...)

Den nya, infärgade porslinsleran 1398:   Det kan löna sig att testbränna den vid olika temperaturer inom den angivna intervallen.....den generella erfarenheten av svarta leror antyder att "högst bränt" sällan betyder "svartast".....

Ler

Anmäl
2016-06-20 19:13 #16 av: rolnor

Jag hade en svart gjutlera men den blev vit i bränningen.

Anmäl
2016-06-20 20:44 #17 av: pyromanen

#15 tack Bosse!


Anmäl
2016-06-25 19:18 #18 av: annslycka

Tack Bosse. Spännande det där med saltet för att öka smidigheten för drejning. 

Nu hoppas jag på svarta alter och kör på 1240 med håll tid 20 min.

#16 Rolnor. Jag har provat två andra porslinlerar från Cebex och en av dem är faktiskt svart när den är mjuk och blöt. Den blir vit först efter bränning.

Tänk ju mer man vet desto mindre verkar man egentligen veta.  Nu står i alla fall mina alster glaserade i ugnen och väntar på bränning. Vågar inte starta ugnen för det blir nog Åska i natt igen över Svedalatrakten. 

Anmäl
2016-06-27 17:09 #19 av: annslycka

Det blev inget bra med porslinsglasyren. Bränn intervallet är 1220-1280 på glasyren 1552. Glaserade tunt, flyttal runt 40. Brände 1240 med hålltid 20 min.

Porslinsleran i sig själv blev kolsvart som jag tänkt mig. Men glasyren har inte smält ut allt är grå mjölkigt.

Jag jobbade mycket med bottnarna på kopparna.  De skulle ju vara tunna. Avslutade med en spiral under koppen. Men 2 av kopparna ser man en tendens till S spricka iallafall.

Nu väntar jag på att ugnen ska ner i rumstemperatur för att bränna om. Leran klara ju bara 1240 så jag får väl hålla vid det men vad tror ni om jag kör 40 min i hålltid istället för 20 min?.

Vill egentligen skriva ett annat ord men det får bli Attans oxå.

Anmäl
2016-06-28 11:32 #20 av: rolnor

Porslin ger lättare sprickor tyvärr, är väl för att den krymper mera och även att den sintrar så mycket.

Anmäl
2016-06-28 12:43 #21 av: Leramani

Porslinslera är spännande,  känns som att jobba i tuggat tuggummi,  oberäkneligt men också oerhört formbart och ger möjlighet till mer detaljarbete och färgrikedom.  En rejäl utmaning.
Jag gillar Kristen Kieffers grejor,  Johnson Tsangs och Jason Briggs, för att nämna några,  som jobbar i porslin.  Svart porslinslera ger ju möjligheter, samtidigt som det ger begränsningar. 

Anmäl
2016-06-29 17:21 #22 av: annslycka

Så, då har jag bränt om mina alster 1240 som var max temp på leran och lagt en håll tid på 45 min. Glasyren var transparent Porslinsglasyr 1552. Ingen förändring.  Attans. Grejerna lika mjölkiga som innan. Åkte ner till Cerama i Malmö idag och pratade med Petra, tror jag hon heter. Vi kom överens om att jag chansar på att bränna om igen, nu 1250 med samma hålltid. Lägger extra skydd under alsterna så ugnen inte tar skada. Risken finns nu att de tappar formen. Som kompensation gav hon mig en ny stock med porslinslera. Blommaoch det var ju tacksamt. Men vad klart är att porslinsglasyren 1552 inte smälter ut som den ska från 1220 grader som det står på påsen. Nästa omgång med nya alster ska jag använda min andra glasyr 2209 transparent.  Jag återkommer i denna följetong och hoppas på fortsatt stöd. Men då under ny rubrik Svart porslinslera del 2 Skrattar

Anmäl
2016-06-29 18:00 #23 av: Bosse Cebex Gbg

Pigmentrika leror i allmänhet - och svarta leror i synnerhet - kan vara svåra att hitta passande glasyrer till.  Problemet är inte att glasyren "inte smälter", utan att den störs och förändras av förångade pigment "underifrån".   Temperaturhöjning brukar därför (normalt) inte hjälpa, eftersom gasbildningen från den sintrande leran då ökar, och "ställer till det" ännu värre (plus alla nya bekymmer som kommer med överbränning).   

Jag rekommenderar att du ber att få små provpåsar av ett antal olika transparenta glasyrer, testar (inom lerans angivna temperaturmariginal), och håller tummarna att någon av dem fungerar bättre än de andra...  Prova att lägga både tjockare och tunnare.   Det är nog det enklaste sättet att komma framåt.

Liknande problem uppstår om man t.ex. jobbar med kraftigt infärgade engober, inte minst just svarta...här finns inga garantier för något slags "patentlösning".....särskilt nu när vi lämnat "blyåldern" bakom oss....

Man får chansa och hoppas - och inte ha alltför höga förväntningar....svarta leror och glasyrer är inte problemfritt, och hur det än går, får man räkna med att arbetsfältet blir begränsat av de här svårigheterna.....eller, skall vi kalla dem "utmaningar"..?

Ler 

PS    Om du testar "allt du har i hyllorna", kommer du säkert att upptäcka att vissa glasyrer faktiskt "fungerar" på den här leran, MEN de kommer säkert att se litet "annorlunda" ut  (på både gott och ont).  Svart lera, i synnerhet porslin, kan aldrig bli "universallera", men det är ju knappast därför man väljer just den....svart porslin är ju så pass speciell i sitt uttryck att den inte förtjänar att döljas av glasyr.  Men någon "insida" kanske man vill göra diskbar förstås...och här får man, realistiskt, acceptera ett begränsat urval av glasyrer.....  DS

Anmäl
2016-06-29 19:34 #24 av: Ulla

#22 (annslycka)

Vad kul att du testar och berättar för oss andra hur det går. Jag följer med spänning, inte minst för att jag själv funderar på att börja bränna stengods något lägre.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2016-06-30 21:48 #25 av: annslycka

Hej jag igen.  Tredje bränningen 1250, 45 min. Gav lite bättre resultat faktiskt men inte helt. Allt höll formen jättefint vill nog säga att de blev vackrare. Svärtan höll i sig. Mest förundrad blev jag nog över att s-sprickorna försvann. Jag kan inte längre se vilka två koppar det var som hade sprickor i botten. Man kan nog säga att leran har sitrat eller hur? Nu bränner jag inte om fler gånger utan nöjer mig med detta resultat. 

Glömde nämna krympningen. Kopparna mätte 8 cm när jag skar av dom från plattan och nu är dom 6 cm höga. Diametern var 9 cm och är nu ca. 8 - 8,5.

Ska dreja upp fler saker i helgen och provbränna med  glasyren 2209 och som Bosse skrev lite av varje som finns på hyllornaCoolmen det blir en annan historia.

Anmäl
2016-08-26 19:01 #26 av: Leramani

svart lera innehåller enl uppgift från en keramiker i usa,  mangan.  Den är då hälsofarlig även vid arbete med leran och synnerligen farlig vid bränning.  Det ger parkinsons sjukdom bl a. 

Anmäl
2016-08-26 19:27 #27 av: rolnor

Så nu är du igång och skrämmer upp folk igen? Du borde ha fakta, gränsvärden vore bra att backa upp med tycker jag.

Anmäl
2016-08-27 17:11 #28 av: L.A.E

Ja, fakta och gränsvärden vore ju bra att kunna gå på.

Anmäl
2016-08-27 21:33 #29 av: rolnor

Här är en länk om mangantoxicitet, gränsvärdet är 0,2mg/m3 .

https://digitalfire.com/4sight/hazards/ceramic_hazard_manganese_inorganic_compounds_toxicology_317.html

som jämförelse ligger kvarts på 0,1-0,05 enligt den här sajten.

Det står också att mangan finns naturligt i människan och krävs för att ben ska kunna utvecklas normalt.

Det stämmer att manganförgiftning kan ge parkinsonsymptom.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.