Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3190 ggr
Mia Sjösten
2016-07-16 00:34

Kontrollautomatik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Jag har en gammal engelsk ugn på 227 liter och eftersom kontrollautomatiken har lagt av undrar jag om det finns någon som har en till salu. Den jag har är en Naber C 8 och enligt Cebex finns det inte längre delar till den. Ugnen…Ja, den är gammal, men i väldigt fint skick.

Annons:
Record
2016-07-21 23:19
#1

Vilka delar till automatiken saknas/ inte finns? Hur upplever du felet?

Bo§e
2016-07-22 08:47
#2

Dum fråga kanske, men det är väl inte bara säkringen som gått…?   Sitter åtkomlig undertill, bredvid genomföringen till den svarta kabeln. (under en svart plastskruv)

 Om inte, kan felet ändå vara enkelt….men det kräver viss "förståelse" för att diagnosticera utan att komma på "villovägar".   Jag har PM:at dig kontaktuppgifter till en bra "C-8-doktor"…

Record
2016-07-22 09:52
#3

De är de enkla felen för att slippa gissa problemen tänkte jag.

Bo§e
2016-07-22 10:06
#4

De tre absolut vanligaste felen på C-8:or är:

1.  En av två kondensatorer i signalkretsen behöver bytas.

2.  Transformatorn är slut.

3.  Den svarta gummikabeln defekt (brott på den tunna kompensationskabeln)

Enkla saker, alla tre.

🙂

Record
2016-07-22 10:22
#5

#Bosse, Mia har nog träffat fel folk på Cebex.

1. Kondingarna är de Wima polyester eller Rifa- elektrolyter som felar?

2. En transformator som är slut kan väl inte vara möjligt , feldimensionerad?

3 Givarna kan spöka mycket verkar det som, och kontaktorer, säkringar.

Bo§e
2016-07-22 10:53
#6

1.  Har tyvärr inte uppgifterna om kondingarna längre….kan dock lätt skaffas fram om du vill.

2.  C-8:orna är numera så gamla att en och annan transformator drar sin sista suck emellanåt…kan inte bortses från…

3.  Den tjocka, mångpoliga gummikabeln innehåller två mycket ömtåliga trådar (komp.kablarna), som vid brott kan ge helt galna, hoppande siffror i displayen, inte minst om man vidrör kabeln.  Åtskilliga sådana kablar har bytts genom åren.     

Ja, dessa saker är definitivt C-8:ans "topp-tre-lista" när det gäller felorsaker.

-------------------------------------------------------------------------

En annan sak som dykt upp då och då, är att frontfolien (med alla touch-knapparna) torkat ut och blivit "förvirrad"/obrukbar.  Detta har uteslutande förekommit hos ugnar som fått jobba i ohälsosamt het ugnsrumsmiljö, under lång tid.    C-8:orna slutade tillverkas för ca 25 år sedan, så reservfronter finns inte längre att få.  Händer detta, måste styrningen kasseras.

Annons:
Record
2016-07-22 14:03
#7

OK Bosse, vi får väl vänta tills Mia återvänder för att se svar.

Tycker främst synd att ingen har gett henne ett svar. därför min fråga till henne.

Komponenter är inte problem med, och är det termoelement-givare som grundar sig på Seebeck-koefficienten känner jag till dessa, och de tunna ledningarna. Även isoleringen mellan dessa har varit problem.

Mia Sjösten
2016-07-26 22:46
#8

Hej på er och tusen tack för ert engagemang! Jag har haft fullt upp sista tiden och har därför inte kikat vidare på det hela. Har som tur är en mindre ugn som fått jobba. Två gånger har ugnen stängts av (gått i mål och tyckt att den var färdig vid ca 170 grader) men har då gått att starta om och sedan skött sig fint. Ni sist så stannade den i under ett torkprogram på 70 grader och gav felmeddelande: Fel i kontrollautomatiken. Jag starta om och får ett annat felmeddelande: Fel på eller felkopplat termoelement. Där någonstans gav jag upp och ringde Cebex…🙄 Jag har pratat men Bosses "C8-doktor" och han gav rådet att kolla hur det ser ut vid termolementet (glapp etc.) och även söka efter brott på kabeln. Har en påhittig elektriker på orten om vi bara hittar felet, men om givaren är trasig så kanske det kan bli svårt att få tag i en ny…Eller? Än en gång, Tack🤗

Bo§e
2016-07-26 23:24
#9

#8>>…han gav rådet att kolla hur det ser ut vid termolementet (glapp etc.) och även söka efter brott på kabeln >>

I det sammanhanget får inte automatikens svarta gummikabel glömmas bort vid felsökningen……se punkt "3" på min "topp-3-lista" här ovan…..   Slå på automatiken och ruska på kabeln, och kontrollera om temp.siffran i displayen börjar "hoppa" eller ändra sig på något sätt.  Kabelbyte är en vanlig underhållsåtgärd på äldre C-8:or.

------------------------------------------

Givare:  Det är inga problem att få tag på givare, om nu den skulle vara trasig (vilket är mycket ovanligt - om den inte är sönderslagen förstås…)  Ärgad kabelanslutning är mycket mer vanligt.

Mia Sjösten
2016-07-26 23:44
#10

Tack! Jag såg nyss i ett mail jag fått tidigare att givare finns att få tag på…Ska ta tag i detta senare i veckan…Jag fick faktiskt börja med att laga kabeln när ugnen var nyköpt och jag har varit extremt rädd om den eftersom jag då fick veta att den är så känslig.

Upp till toppen
Annons: