Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2665 ggr
Askungen
8/9/16, 12:12 AM

söker stengodsleran med järnfläckar - 695!!

Hej!

Jag har letat efter min gamla favorit 695 leran som Cebex hade, den med järnfläckarna som jag gillat bättre än lavaleran. Vet någon om den går att hitta , alternativt om någon har kvar att sälja, eller om det kommit fram någon ersättare!

Vore mycket tacksam om det gick att få tag på den igen!

Annons:
Ostraka
8/9/16, 9:10 AM
#1

Bo Ehrlanders eftertr har en vit lera med järnfläckar som är bra. Stengods.

Ostraka
8/9/16, 9:12 AM
#2

Såhär blir den med svart matt glasyr

Ostraka
8/9/16, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Askungen
8/9/16, 12:06 PM
#4

Hej, tack, ser fin ut men enligt deras lista så är det en vit med lavafläckar Creaton 930, är det den du menar?

Jag ska se om jag har några foton så kan jag visa!

Bo§e
8/9/16, 3:13 PM
#5

Det är många som saknar den gamla 695/8 som den hette…   Den tillverkades av Massemühle Wagner i Tyskland, som lade ner sin lertillverkning för många år sedan (borde vara minst 20 år sedan vid det här laget…).  Försök till sentida "efterrapningar" har gjorts, men det har visat sig svårt att till fullo ersätta den gamla "sexhundranittifemman", som var unik på flera sätt…..

Ostraka
8/9/16, 6:15 PM
#6

Jovisst creaton 930 m lavafläckar heter den. Är det en mera "rostig" fläck du vill ha?

Annons:
RSMH SoS
11/2/16, 11:47 AM
#7

Så vitt jag förstår av Seemans katalog så har dom en lera som heter 8251. Där står det 695-8 inom parantes. Måste vara den gamla godingen! Bilden på provet överensstämmer också. Se:  www.seemann.nu/katalog.pdf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.seemann.nu/katalog.pdf .  Se sidan 2-3

Askungen
4/24/17, 11:30 AM
#8

Hej igen! 

Blåser liv i denna tråden igen då jag gav upp sist!
Dock återkommer jag ständigt till att leta efter 695:an , och du Bosse som  var min bästa leverantör i Gbg när det begav sig har helt rätt. Den är oefterhärmlig!

Ja, det stämmer RSMH att det är samma, men den har tyvärr även där utgått fick jag till svar i denna förra veckan. Blir tokig när produkter inte kan uppdateras i prislistor osv! Sorry, men blivit besviken så många gånger.

Undrar nu igen då , det finns en korklera nu hos Lermakeriet som kallas Linfärgad med järnfläckar, finns även hos MUD market, men tillfälligt ( hoppas jag ) slut .

Vad säger du Bosse , kan dessa likställas, eller är detta en "efterapning" , och i så fall en bra eller dålig sådan?

Behöver veta innan jag lägger order denna veckan !

Annars . EFTERLYSNING - är det någon här på i fokus som råkar ha kvar 695 med järnfläckar i sin verkstad så köper jag den , torr som våt.!  Hör av er här eller i pm! 

Stort tack!

usd
4/26/17, 12:28 AM
#9

Vet inte riktigt vad du letar eller exakt vilken form du vill att fläckarna ska ha. Jag blandar järna sand i klus stg lera Har du provat det? Olika sandsorter ger olika effekt. Mörk sand= mer järn (oftast) ger mörkare och /eller större fläckar. Högre bränntemp ger också större fläckar och mer genomblödning i glasyrer. Testa vetja! Tipps: blöt sanden först.

Bo§e
4/26/17, 2:11 PM
#10

Gamla "sexhundranittiofemman" kännetecknades av att den var ordentligt "prickig", med ovanligt tätt mellan prickarna. Jag har nog inte sett någon så tätprickig lera bland dagens järnfläckiga "695-wannabees"….  

Andra karaktärsdrag:  Vid låg eller måttlig bränntemperatur blev "bakgrundsfärgen" litet varmt sandfärgad, och om man närmade sig lerans smärtgräns, hade den en tendens att gå mot grått på ett sätt som var ganska unikt för just denna lera.  Ja, 695:an var speciell….men tyvärr inte särskilt vattentät….

Upp till toppen
Annons: