Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3848 ggr
Ojsan!
2016-08-12 09:43

Bubblor i glasyren!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några föremål som jag har bränt om för att glasyren vid första bränningen blev matt o tråkig. Nu blev den bubblig istället. Jag har bränt den på 1250 gr och 15 min utjämning. Förra gången brändes dem på 1240 med 10 min utjämning. Kan det vara så att de behöver ännu högre grader? Glasyren heter 2379 Koppasröd från Tärn och ska bli halvtransparent turkos i oxidation.

Annons:
Ojsan!
2016-08-12 09:45
#1

Ojdå! Glömde skriva att det är Fylelera som jag har använt.

Leramani
2016-08-13 18:22
#2

Jag skulle snarare tro att det blev för varmt.  Fylelera är dessutom lite bråkig, innehåller ämnen som reagerar med glasyren  och kan ställa till det med glasyrerna,  de får andra färger än man är van.   En kopparkarbonat i 2209 från cebex som vanligtvis ger en fin grön färg,  blir blå/svart/grön/orange och oljeglänsande.  Många älskar effekterna av Fyle, andra gillar dem inte alls.

De Lapsus Resurgam

Ojsan!
2016-08-14 20:14
#3

Jaha! Jag trodde att jag behövde öka graderna eftersom den blev matt i 1240 gr. Det såg ut som att den inte hade smält ut. Men då ska jag prova på vanlig vit lera o se hur den blir då. Betyder detta att det är kört med dem jag har bränt så högt? Eller kan man bränna igen men på lägre temperatur ?

Skabbekatten
2016-08-14 20:18
#4

Det kan ju också vara så att du bränt för lågt och att glasyren gått ned i temp då den fortfarande bubblar och inte är helt utsmält. 1240 tycker jag låter lågt, och för att få den lite porösa Fylen att sintra bättre är nog en högre bränning att rekommendera. Finns det ingen temperaturanvisning för köpeglasyren?

Om det är leran som är problemet så kanske du behöver skröja den till högre temp för att bränna ut alla konstigheter.

Ojsan!
2016-08-15 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, just det…jag kan ju faktiskt läsa innantill…☺️ Det står på glasyren 1230-1300. Nu vet inte jag vilken temperatur denna koppen är skröjad i eftersom den är skröjad på kvällskursen jag går. Men det ska jag ta reda på. Däremot så har jag gjort prover som jag skröjat hemma på 960 gr. Dessa var med i ugnen nu på 1250gr. Ena provet är Fyle utan chamotte. Det andra är Fyle med 1mm. De har stått intill varandra o ändå har den ena bubblor men inte den andra. Jag tycker det känns som att de inte har smält ut riktigt. De ser liksom purösa ut.

nyburgaren
2016-08-15 12:09
#6

Välj lera efter vilken glasyr som ska användas.. Så mycket orenheter i leran oroar glasyren. Kopparröda glasyrer är känslig

Annons:
Månvind
2016-08-17 11:28
#7

fyll trivs inte med alla glasyrer men pröva att bränna ur den i skröjen ordentligt först. långsam skröj gärna med utjämning. Fyll innehåller mycket orenheter som måste brännas bort för att det inte ska bli bubblor. Lokatta keramik har ett antal recept som fungerar fint på fyle.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Ojsan!
2016-08-22 07:50
#8

Tack för era svar. Om jag får till ett bra resultat så lägger jag upp det här. Keep practising! Som Simon Leach säger..! 😃

Upp till toppen
Annons: