Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2469 ggr
lotilda
8/24/16, 11:54 AM

sätta fast hänkel i torr keramik

När jag skulle sätta en skröjugn med bl.a. muggar, lossnade en hänkel. Finns det någon möjlighet att få denna att fästa igen, eller är det bara att krossa hela muggen och börja om från början?

Annons:
[rolnor]
8/24/16, 12:01 PM
#1

I viss mån kan det gå med ättika att rugga upp ytorna och sen fästa.

Mia Sjösten
8/25/16, 2:17 PM
#2

Lana Wilson magic water och magic mud. Jag har till och med lyckats laga skröjat gods med magic mud. http://www.lakesidepottery.com/HTML%20Text/Tips/pottery-magic-mud-magic-water-paper-clay.htm Lycka till!

Leramani
8/25/16, 4:14 PM
#3

Nice! Tack för tipset #2

De Lapsus Resurgam

Bo§e
8/25/16, 4:56 PM
#4

Ja, vattenglas (sodium silicate) är användbart till mycket.  Inget är dock nytt under solen…..på Höganäs Keramik användes en liknande "produkt", då under den mer jordnära benämningen "hänkelslicker" (minns att den var rosafärgad med livsmedelsfärg, för igenkänningens skull…).

Det gällde dock att snabbt putsa/torka bort överskottet kring "limstället", innan det torkade helt, eftersom "kleten" pga vattenglaset blev mycket hård, och svår att få bort.

🙂

lotilda
8/25/16, 5:44 PM
#5

Bosse, kan jag använda samma blandning som jag gör till slickers för porslinlera. Då blandar jag vatten, vattenglas och bikarbonat enligt detta recept:

3 msk vattenglas ,5 gram bikarbonat , 2½ liter vatten.

Bo§e
8/25/16, 6:00 PM
#6

Det kan du säkert.  Men tillsätt pulvriserad lera av samma sort som föremålet som skall limmas är gjort av.

Annons:
lotilda
8/28/16, 4:46 PM
#7

Ok, tack

attis kakelugnar
9/19/16, 3:17 PM
#8

Det går att lösa upp leran du använt i muggen,i vanlig vinäger o blöta upp båda fästytorna m vinäger innan,och snabbt trycka på plats,blir inget som väller ut,snygga till m vinäger i spricksn…provlimma nåt annat torrt först så du känner hur det löser upp sej…jag använder alltid vinäger till allt som ska sättas fast,istället för slickers.

MiEkberg
9/24/16, 3:18 PM
#9

Ursäkta mig men är det inte enklare att göra en ny mugg? ;-)

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

LenaR
10/3/16, 9:47 PM
#10

#4 Vilket bra tips med livsmedelsfärg, Bosse! Problemet när jag använt vattenglas har varit att fogarna blev oglaserade. Att ta bort allt färgat slicker borde lösa det. #9 Jo, fast det beror väl lite på hur muggen ser ut också? Det kan ta tid att göra en mugg, vare sig det beror på att man är nybörjare, eller att muggen är komplicerad att göra, eller att den är unik på något sätt… Ibland känns nog lagning lättast! :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: