Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1543 ggr
[lisette.friberg@telia.com]

Bränna om/ glasera redan bränt gods

Hej. Jag har bränt små skulpterade grejer i svart stengodslera, både skröj och färdigt upp till 1260 grader. Vissa detaljer med glasyr och andra utan. Nu tycker jag att de oglaserade delarna ser tråkiga ut och undrar om det går att bränna igen och denna gång med transparent blank glasyr på de oglaserade ställena. Går det ? Fastnar glasyren eller riskerar jag att den rinner av?

Annons:
Mia Sjösten
2016-08-30 13:25
#1

Min erfarenhet är att det går bra. Om du värmer godset ( fön, varmluftspistol etc.) så torkar glasyren fast fortare. Sedan, har jag fått lära mig, bör du gå upp långsamt till 600 grader så att godset hinner med. Jag har sett saker klara sig i normal tempuppgång, men också saker spricka… Lycka till 🤗

[lisette.friberg@telia.com]
#2

Tack. Bra. Långsamt upp till 600. Hur långsamt? Räcker det med 100 grader/ timme?

Mia Sjösten
2016-09-01 20:09
#3

Ja, jag är ingen experten men det borde väl funka. Eftersom jag använder både vanliga glasyrer men även Redoxglasyrer från Tärn (dom vill ha det långsamt) har jag testat 60-80-100 grader i timmen till 600 och inget har gått sönder om det har varit med omglasering. Sedan beror det väl på om det är tunnare och skörare saker som ska med…🤗

Upp till toppen
Annons: