Övrigt

Spricka

2016-09-06 20:18 #0 av: SonjaG

Jag har ett stort vackert fat från Frankrike. Det är från ett urgammalt krukmakeri. 

Nu har det tyvärr blivit en spricka i fatet. Sprickan går inte över hela fatet - än! 

Men jag är rädd att det kan göra det, så därför undrar jag om någon härinne kan tipsa om ngt som kan stoppa den. Sänder med en bild. 

Anmäl
2016-09-07 13:25 #1 av: nyburgaren

Inget att göra något åt spara det och låt någon duktig keramiker kopiera fatet..

Anmäl
2016-09-07 13:35 #2 av: Bosse Cebex Gbg

När fatet (så småningom ?) delar sig helt, kommer man åt bra med lim. Använd expoxy, araldit eller liknande.  Lagningen blir förstås inte osynlig, men det kommer att hålla. 

Anmäl
2016-09-07 13:42 #3 av: kajsa_h

Låt någon kunnig göra en Kintsugi = lagning med guld på japanskt vis!

https://en.wikipedia.org/wiki/Kintsugi

Anmäl
2016-09-07 15:24 #4 av: stefanandersson

Förr satte man stift, likt häftstift i borrade hål som höll sprickan och stoppade utbredning. Jag har inte provat själv men ser fram emot att prova vid tillfälle.

På skulpturer som visar dessa sprickor brukar vi på dolt ställe droppa i sekundlim — vi inbillar oss att det håller tillbaka utvecklingen något.

Anmäl
2016-09-07 15:26 #5 av: Bosse Cebex Gbg

#4:  >>  vi inbillar oss att det håller tillbaka utvecklingen något. >>

Det gör det säkert..

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.