Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1043 ggr
Ojsan!
2016-09-07 10:51

Kan gipsformar bli för gamla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har köpt en del material från ett dödsbo och där ingick några gipsformar. Det är inristat 1982 på baksidan så de har ju några år på nacken. Min tanke med dem var att använda dem till att återvinna lera, men när jag nu plockar upp leran från formen så är det massor av små, små bitar som fastnat på leran. De är minimala men många. På vissa ställe så är det större flaggor som trillar av. Hur känsligt är detta för leran? Vågar jag använda den även om jag skrapar bort det? Hur kan jag få plattan i skick för att användas igen? Är det värt besväret? Det är ganska stora formar så de är perfekta för återvinning…

Annons:
Bo§e
2016-09-07 11:31
#1

Gipsbitar i leran är något som alltid skall undvikas.  De kan orsaka sprängningar, och ger hur som helst inte särskilt vackra resultat.  Försök att få bort alla bitar ur leran.

Kort sagt:  Släng formarna och gjut nya för leråtervinning.

Gipsformarna är troligen flitigt använda (dvs utslitna), och om de dessutom har förvarats i något ouppvärmt utrymme, kan kondens och frostsprängningar vid årstidsväxlingar ha påskyndat gipsens nedbrytning.  Det är inte mycket att göra åt det hela….

Ojsan!
2016-09-08 07:00
#2

Ok, tack för svaret Bosse. Då är det bara o gjuta nya.

Upp till toppen
Annons: