Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 3809 ggr
MayaLisan
9/7/16, 10:43 PM

Temperatur runt ugnen vid bränning

Rode TE 60S

Jag har fått en sån här ugn som inhysning i min verkstad. Det är plastmatta på golvet. Så nu undrar jag: vad blir temperaturen runt och under ugnen? Jag funderar på att vända på ställningen så den kommer upp en del och så lägga ett lager 30x30 betongplattor under. Kommer det att funka, eller behöver jag ha en luftspalt emellan?

Vänliga undringar Maya

Annons:
Leramani
9/8/16, 1:09 AM
#1

Jag hade betongplattor direkt under ugnen, med några cm luft emellan,  och det syntes på golvmattan.  Numera har jag betonggolv,  så ev fläckar inte gör nåt.  Men jo det blir rejält varmt,  så en extra isolerande platta eller nåt är nog av nöden.

De Lapsus Resurgam

MayaLisan
9/8/16, 10:31 AM
#2

Hmm, okej. Tack för svar. Fläckigt spelar ingen roll alls. Man kanske ska ställa den på en halvpall som har någon värmebeständig skiva på sig.. då passerar luften emellan. får kolla vad det finns för skivor som palla tyngden och värmen…

Solhem
9/8/16, 1:20 PM
#3

Jag har lagt ett par gipsskivor på en EU-pall som jag satt hjul på, och ovanpå det står ugnen. Jag har trägolv och det fungerar bra.  Ugnen kommer ganska högt upp så jag får kliva upp på en pall när jag packar och packar ur.

MayaLisan
9/8/16, 1:28 PM
#4

Men pallar gipsen tyngden från ugnen?

Solhem
9/8/16, 5:01 PM
#5

Ja, gipsen ligger på en slätt "pall". Det har inte varit nåt problem.

MayaLisan
9/10/16, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Så här blev det: 

Kommer det att funka tro?

Annons:
Bo§e
9/10/16, 3:13 PM
#7

Det kommer att fungera fint.    Rulla ut vagnen från väggen en liten bit (och bort från automatiken) när du bränner. 

🙂

MayaLisan
9/10/16, 3:22 PM
#8

Tack! Ja, sådan var planen  :)

Den ska stå mitt i rummet under bränning.

MayaLisan
9/11/16, 1:41 PM
#9

Nu går en tom provbränning så jag vet att den funkar innan jag fyller den med alster 😃

MayaLisan
9/11/16, 9:12 PM
#10

Det blev ca 60 grader på stenarna under ugnen då jag tog den upp till 950 grader. Helt ok.   Och ugnen verkar funka som den ska. elektroniken var enkel och lättförstålig  . Good shit!!!   😃

Vid vilken temperatur kan man öppna ugnen? Hittade en tråd om öppning nu…

[rolnor]
9/12/16, 5:00 PM
#11

Om det är glasyrbränt porslin så är det bäst låta det svalna ordentligt 100 grader är bra. Surt höra gods spricka bara för att man inte har tålamod. Sen kan man ju glänta lite på dörren så det svalnar fortare.

Bo§e
9/12/16, 5:28 PM
#12

#10:  >> Det blev ca 60 grader på stenarna under ugnen då jag tog den upp till 950 grader  >>

Skall vi ha en gissningstävlan om temperaturen vid stengodsbränning…?…vem kommer närmast…?  (mätningen måste förstås gå till på exakt samma sätt)

Jag kan börja.  Min gissning blir….hmm….77°C

🙂

MayaLisan
9/12/16, 8:40 PM
#13

Ja, glänta vid typ 100 låter vettigt! 

Ja du Bosse, vi får vänta lite på den, då det första alsterna ska gå på Rakubränning efter skröjet.  Men gissa måste jag ju göra förstås.  

Jag gissar på .. hmm, som sagt 74 °C  .  Bränner i 1275°C , enligt den glasyr jag köpt

Annons:
Ulla
9/12/16, 9:09 PM
#14

Det är väldigt varmt sommarväder just nu, så jag tror det blir ännu varmare.  81°C allraminst

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: