Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3010 ggr
JuditPF
2016-09-14 08:54

Vid hur många grader smälter glaspärlor

Ja, är det någon som har testat att smälta glaspärlor på keramik? 
Vid vilken grad smälter de?
Är det något jag bör tänka på? 

Tack för era svar på förhand :)

Annons:
[rolnor]
2016-09-14 12:20
#1

Dom har brett smältintervall men vid tusen grader bör dom vara utsmälta.

nyburgaren
2016-09-14 12:27
#2

Ta en kurs på flameworks och prova och bilda dej en uppfattning vad som är möjligt glasstänger man köper idag så smälter man i över 1300 grader med gas och tillsats av syre alltså en vitlåga. smälta glaspärlor ska man börja på en kurs första gången.

nyburgaren
2016-09-14 12:27
#3

1000 grader då mjuknar det knappt

JuditPF
2016-09-14 12:30
#4

Wow.. inser att jag har rätt mycket att lära!
Tack för svar!

@Rolnor, har du testat själv?

[rolnor]
2016-09-14 19:50
#5

Nej, men jag har jobbat med glas, jag tror att vi pratar om olika glaskvaliteer, nyburgaren har säkert rätt.

Leramani
2016-09-14 20:59
#6

Gjutglas smälter vid en viss specificerad temperatur, nånstans 850 - 950 grader.  Det finns olika sorters glas med olika smälttemp.  Det är viktigt att veta vilken. Avsvalningen blir lite annorlunda än vid lerbränning.  Gå en kurs!  Fel smält glas kan självsprängas.

De Lapsus Resurgam

Annons:
JuditPF
2016-09-15 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Tack alla som har svarat!
Jag ska definitivt gå en kurs… 
Än så länge handlar det om väldigt små mängder men det är klart, blir det farligt vågar jag inte chansa. :) 
Så här blev de vid bränning på 800°C. 
Jag la några "äpplen" på min sons kala träd på tallriken som han målade och lite andra grejer.

JuditPF
2016-09-15 12:13
#8

inga mästerverk men det var kul att se :)

nyburgaren
2016-09-15 12:30
#9

Kan verkligen rekommendera en kurs i flameworks.. jag trodde inte att jag skulle gå hem med så många fina glaspärlor efter en kursdag.. Det som va lite läskigt va att man skulle ha syrgas till brännaren..

JuditPF
2016-09-15 13:06
#10

@Nyburgaren,
Ja, de är lite roligt när man inte kan sluta plocka på sig pärlor ;) 
Jag har en drös med dem hemma och ingen av de är egentligen till det ändamålet. …var nog bara lite nyfiken. :) 
Syrgas till brännaren? Vad för brännare? Använde du inte keramikugn?
Vad var det som var läskigt.  Jag har inga som helst erfarenheter i detta. Jag är jättetacksam för att du delar ed dig :)

nyburgaren
2016-09-15 18:00
#11

Kolla in på Youtube ibland kallas det för lampworking eller flameworks.  Då man gör egna pärlor. Försökte smälta stängerna med en egen brännare hemma men det gick inte lika bra det va svårt att få dom att smälta.  Men hade du stoppat in stängerna i en ugn så hade det smält lättare. Men tillsats av syrgas smälter man stängerna snabbt  och lindar upp glassmältan runt en metallstång.. så går det till ungefär Cebex sålde sådana i olika färger för ett tag sedan.

nyburgaren
2016-09-16 11:57
#12

Får hända lite här! När vi kom till glaspärlekursen så hamnade vi fel först.. Dom hade flyttat kursen till en annan plats kursledaren berättade att det hade brunnit i den andra kurslokalen. När vi hade jobbat en timme så va det kaffepaus jag ville stanna kvar och tänkte att jag testar lite mer och satte på syrgasen först sedan gasolen och tände.. det sa poff!!! och på en sekund va jag både solbränd och fri från ögonbryn och allt.. när dom andra kom tebax satt jag bara med ett stort leende och sa att allting va bra… Syrgas ska man ta det lugnt med..

Upp till toppen
Annons: