Om Keramik iFokus

Glasyrproblem

2016-09-16 14:08 #0 av: paonas

Hej! Vi har under en längre tid använt glasyren "måsskit" från Cebex (S-GLASYR 5915 RUTIL VIT BLANK). Nu har vi de senaste gångerna fått problem med glasyren, framför allt på en lera som vi kallar "sandlera" (S-LERA BEIGEGUL CS610). Det ser ut som spruckna blåsor och färgen blir inte som innan. Någon som kan ge tips på hur vi skall lösa detta problem?

 


Anmäl
2016-09-16 15:13 #1 av: rolnor

Det är väl gaser från just den här leran som avgår vid glasyrbränningen, enklast är nog att inte använda denna lera. Annars kan du skröjbränna vid högre temp eller ha längre utjämning vid glasyrbränningen så bubblorna bubblar bort.

Anmäl
2016-09-16 15:18 #2 av: paonas

Tack Rolnor!
Det som är märkligt är att vi använt just denna kombinationen tidigare utan problem. Men jag skall testa dina tips! Tack!

Anmäl
2016-09-16 16:40 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Om "ingenting" har ändrats, är det ändå en sak som ALLTID förändras:  Ugnselementen slits.   Vilket kontinuerligt leder till längre bränntid (dvs i sista delen av bränningen) - som till slut resulterar i att godset blir "mer" bränt...det kommer smygande....

Och bilden visar att glasyren "runnit av" överdelen av föremålet, och blivit ganska tunn och transparent.  Jag tror inte att blåsorna är "underbränningsblåsor", utan snarare beror på en reaktion mellan den järnhaltiga leran och glasyren, pga litet "för mycket" värmearbete.

Prova att sänka temperaturen (kanske 10°C), så ser du om du är på rätt spår.  

"Måsskitsglasyren" förutsätter järnhaltiga leror för att ge den blå effekten, men den kombinationen kan också ganska lätt överbrännas.....och då brukar det se ut precis så här...  

Ler

Anmäl
2016-09-16 19:11 #4 av: paonas

Tack snälla Bosse!!!

Anmäl
2016-09-16 19:18 #5 av: paonas

Hej igen Bosse!
En fundering, du säger att det antagligen beror på lite för mycket värmearbete. Skall jag börja med att endast sänka temperaturen? Behöver jag justera utjämningstiden något? Med tanke på att ugnen är gammal. Hur lång utjämningstid skulle du ha till högbränning av stengods? Och en sista fråga, är det här ett tecken på att elementen börjar "ge sig".
Trevlig helg Sol

Anmäl
2016-09-17 07:25 #6 av: Bosse Cebex Gbg

Ändra bara temperaturen till att börja med.

Ca 15-20 minuters utjämningstid brukar fungera bra i de flesta fall - om det inte rör sig om en väldigt stor ugn....

"Smygande överbränning" behöver inte betyda att elementen är "slut"....det ingår i elementens åldrandeprocess att effekten kontinuerligt sjunker en aning.  När det gått så långt att man börja uppleva viss överbränning, är det bara att stegvis sänka topptemperaturen för att få det önskade resultatet....ända tills elementen verkligen är förbrukade....och det kan i lyckliga fall ta ganska lång tid, inte minst för att temperatursänkningen också minskar slitaget.... 

Ler

Anmäl
2016-09-17 19:29 #7 av: Hans-Olof

Det kan också vara termoelementet som förändras med tiden och värmen. På Rörstrand när vi bytte det styrande termoelement i tunnelugnen, så fick vi den första veckan styra på 1355 grader C, samtidigt kollade vi med käglor och allteftersom käglorna började gå ner mer fick vi sänka styrtemperaturen.  Efter ett  par månader var vi ofta nere på 1290 grader C med samma kägelställning som vi hade strax efter termoelement bytet. Det beror på att i termoelement Pt / PtRh sker en diffundering av Rh in i den rena Pt elektroden och mätpunkten som från början var just en punkt har nu blivit en mätsträcka som delvis mäter en bit in i isoleringen.

Anmäl
2016-09-18 12:47 #8 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, i värsta fall kan plinten (där kablarna är anslutna) utanför ugnskammaren bli så uppvärmd att den förvandlas till ett "andra mätställe", som förskjuter det totala mätvärdet.  Inte minst hos ugnar som  befinner sig i hög temperatur under långa tidsrymder - t.ex. tunnelugnar.

Detta är dock inte så vanligt hos "småugnar", som kör vanliga enkla bränningscykler....åtminstone om originalinstallationen är intakt, och ingen "hemelektriker" varit framme och manipulerat med kablage m.m.

Ler 

Anmäl
2016-09-18 13:26 #9 av: nyburgaren

Bertil Jarl på MineralDunit som idag inte finns kvar hos oss. Sa till mig när jag hade detta problem "I med lite lera i glasyren" Kanske ett annat sätt om man vill bibehålla samma bränntemperatur..

Anmäl
2016-09-18 13:38 #10 av: Bosse Cebex Gbg

Hmmm, ja man kan förstås höja glasyrens smältpunkt i samma takt som värmearbetet ökar.....men vilken glasyr får man då....?....och vad händer när man kommit så högt att leran (oftast en järnhaltig) börjar bli "aggressiv" och bråka...? (som uppenbarligen i det här fallet).....  Inte särskilt vältänkt (om man frågar mig), och att blunda för grundproblemet, gör ju att det kvarstår - och förvärras.....

Nej, lös problemen där de finns i stället.

Anmäl
2016-09-18 16:00 #11 av: nyburgaren

Gör en ombränning av en mugg och se vad som händer!

Anmäl
2016-09-18 16:29 #12 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, möjligen kan blåsorna försvinna genom en ombränning.  Men pga överbränningen har glasyren redan förtunnats, och en rad glasbildande ämnen har avgått i ångform, så det är egentligen inte längre samma glasyr.  Den processen går inte att backa tillbaks....det blir nog ingen "bra måsskit"....

Anmäl
2016-09-18 16:29 #13 av: nyburgaren

Jag skröjar CS910 till 980 grader. Tillsättning av lera var för att ändra glasyrens viscositet.. Än att öka temp som det även gör..

Anmäl
2016-09-18 16:44 #14 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, det hänger ju ihop....

Anmäl
2016-09-18 17:07 #15 av: nyburgaren

Hur blåsiga är muggarna i botten och insida nertill inuti där du inte har någon glasyr på utsidan?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.