Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3357 ggr
ntg
2016-09-18 11:38

Placering av ugn.

Jag hade tänkt placera en toppmatad ugn i min källare, men ugnarna är ca 90cm höga, jag har bara 210cm till tak och tillverkarna säger att det skall vara minst 150cm till tak ovanför ugnen. Det går ju inte ihop… Går det komma förbi detta på något sätt?

Annons:
Bo§e
2016-09-18 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En ventilationshuv med fläkt  (skissen)  löser problemet.     I det låga källarutrymmet kommer du i vilket fall som helst att behöva mycket god ventilation, så en liten satsning på detta är ändå oundviklig, för att få en tillfredställande funktion… 

Placera ugnen 35-50 cm från väggen, och se till att styrningen hålls sval.

🙂

MiEkberg
2016-09-24 15:26
#2

Bosse förlag är helt okey
men om du inte tänker bränna Raku och öppna i ugnen i 1000 grader eller högre , så kan du ha ugnen i din lokal som den är  :-)
Vill du har lite ökad säkerhet sätt några gipsskivor med en luftspalt i taket.
Go for it!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Bo§e
2016-09-24 18:19
#3

Jovisst, gipsplattor med luftspalt i taket skyddar taket, men det gör inte rummet svalare, vilket är av stor vikt, särskilt i rum med liten volym.  Är rummet litet, är det absolut nödvändigt att ordna med god ventilation, om man vill undvika en rad bekymmer.

Ett av "bekymren" är överbränning, som kan bli följden av ett alltför varmt ugnsrum.  När rumsvärmen blir "tillräckligt" hög, händer det att styrningen börjar mäta fel, och den "tycker" att den skall höja temperaturen litet till - vilket ibland leder till ett slags "dominoeffekt", eftersom rummet då blir ännu varmare….vilket i sin tur får styrningen att höja temperaturen ytterligare ett snäpp…osv, osv…..  Om man nu inte bryr sig om vad som händer i rummet för övrigt, skall man definitivt se till att hålla styrningen så sval att den processen inte triggas igång….  

Ett självupplevt exempel på detta, är när jag en gång ombads komma och titta på något som upplevdes som ett mysterium.  Det första jag lade märke till, var lysrörsarmaturerna (av plast), som hängde som sirapstrådar ner mot golvet.  Här hade det definitivt varit mycket varmt…!   Ugnen var helt felfri (men elementen hade förstås fått mycket stryk).   Visserligen extremt, men dock ett praktexempel på den här "dominoeffekten" pga varmt ugnsrum.   Ugnen var toppmatad, 60-liters, med 5,5 kW effekt.   Rummet var på ca 10 m² och takhöjden uppskattningsvis 2,20.  Rummet saknade ventilation.    Allt löstes senare, med en ganska medelmåttig fläkt… 

Detta var ett tämligen extremt fall.  Vanligare är att man "anfäktas" av oförklarliga överbränningar, vars orsak upplevs som ett mysterium (och man kastar gärna skulden på styrutrustningen, vilket är mänskligt och  förståeligt…)

Så, håll ugnsrummet - eller åtminstone styrningen - så svalt som möjligt…🙂

Leramani
2016-09-26 11:41
#4

För att inte nämna att utan ventilation får man i sig en hel del ämnen som kan fräta på slemhinnor och lungor.

De Lapsus Resurgam

Bo§e
2016-09-26 12:41
#5

#4: Javisst, hälsoaspekten är en annan sak, väl värd att tänka på.   Här ovan  (#3) nämnde jag bara en olägenhet (av flera)  som skapas genom dålig eller utebliven ventilation…

Upp till toppen
Annons: