Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 1544 ggr
elonsson
2016-09-18 21:54

Drejskivan snurrar inte !!!

Jag har en begagnad Brendt CXC som i kväll inte ville fungera. Lampan lyser så den får ström, men skivan snurrar inte när man gasar. Kollat kontakter och pedalens reglage som sitter under ( den man skruvar på när skivan inte vill stanna…)

Vad kan det bero på? Något man kan laga själv?

www.elonsson.blogspot.com

Annons:
botwid
2016-09-19 07:53
#1

Hej Elonsson, det kan bero på ett mekaniskt fel.

Om du (dra ur kontakten) skruvar upp din pedal så finns en liten plastdetalj som flyttas uppåt och nedåt när du rör pedalen. Det är så att den ska hålla en liten motsvarande "pinne, platta" som då följer med upp och ned. Denna del är helt mekanisk och innehåller ingen el så den får man greja med själv. Om den har råkat flytta sig så snurrar inte skivan. Jag har fixat flera skivor så!

Lycka till. Ta gärna bilder och lägg upp så kan andra se.

OM detta inte funkar så kan det vara elektronik inblandat och då ska du självklart lämna det arbetet till någon med el-behörighet :)

hälsar Botwid

Bo§e
2016-09-19 16:29
#2

Ja, den där "styrpinnen" (#1)  är värd att titta på, innan man går vidare.  Det är inte jättevanligt, men den kan lossna från sin axel, så att den inte följer med pedalens rörelser. 

Om felet ändå är elektriskt/elektroniskt:  Jag har PM:at dig en lämplig kontakt för att få professionell hjälp.

🙂

elonsson
2016-09-19 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Styrpinnen sitter där den ska och följer med pedalens rörelser. Säkringen skulle oxå kunna vara problemet lr? Hittade "fuse" knappen, men hur ser man om den löst ut?

www.elonsson.blogspot.com

Bo§e
2016-09-20 08:58
#4

Ett batteri, en glödlampa, och ett par sladdstumpar,  är vad som behövs för att testa…dvs på ett ofarligt sätt…🙂….eller med ett universalinstrument förstås…..

Saknas detta, gå till en elfirma eller elaffär…….MEN, eftersom du nämner att lampan på maskinen lyser, misstänker jag att säkringen är hel…..

Upp till toppen
Annons: