Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2557 ggr
Ulla
2016-09-29 14:24

Keramikprojekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är roligast att arbeta när jag har ett pågående projekt. Det jag nu har tagit tag i är att göra - för mig - stora krukor. Mitt första försök att dreja stort misslyckades totalt. Jag gjorde två halvor som sedan skulle sammanfogas till en stor. Men sedan hade jag alltför bråttom att sätta ihop dem med följd att det hela kapsejsade och sjönk ihop som ett dragspel ungefär. Andra försöket tog jag mig an på ett annat sätt. Först drejade jag underdelen och inte förrän dagen därpå fortsatte jag genom att lägga på korvar. Då såg det ut som på bilden.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2016-09-29 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag har jag gjort klar krukan. Det blev en annan än jag planerade från början, men det är jag van vid. Jag fattar inte hur Abbis och andra duktiga keramiker här verkar kunna göra det här direkt, av en enda klös, men jag är nöjd i alla fall. Nu är det dags att ta itu med nästa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
2016-09-30 09:45
#2

Fint blev det i alla fall, Ulla!   Jag behöver köpa en större ugn så jag kan göra stora krukor, i alla fall till min egen altan! ^^

De Lapsus Resurgam

Ulla
2016-09-30 10:36
#3

Tack! Jag tyckte att det var lättare att lägga på ringar allteftersom, och tror att det skulle gå bra att göra ännu större med den metoden. Men jag är som du begränsad av ugnen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-09-30 14:35
#4

Fin, en sån klassisk form, jag brukar tänka "amfora" när jag ser såna här former men en amfora har väl spetsig botten?

Ulla
2016-10-02 19:25
#5

Tack! Jag är väldigt svag för klassiska former. Men nu har jag precis kommit hem från symposiet i Leksand och är full av nya intryck och idéer. Kul att kunna gå tillbaka och se på inspelningen därifrån. Mycket sändes live och kommer att ligga kvar i en månad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-10-02 21:40
#6

Vad kan man se inspelningen, är det periscope?

Annons:
Ulla
2016-10-02 22:13
#7

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

usd
2016-10-03 18:33
#8

Fin Ulla! Vad blir det för bränning och glasyr?

JA! Visst är Ruthanne fantastisk!? Hon har ju skapa ett nytt sätt att jobba vått med allt på en gång vid drejskivan. Som person är hon ju också helt underbar. Så klok och behaglig. Det var en gåva att få träffa henne igen efter alla år.

PS Trevligt att prata med dig Ulla , om än kort, vid lunchen!

Kram!

Ulla
2016-10-03 20:00
#9

Egentligen är det stort som gäller. Jag och min kompis i verkstan, Anna Wikell, har båda gett oss på det. Eftersom de ugnar vi har inte är högre än 55 cm så har vi tänkt oss att bygga en rakuugn som är högre. På det sättet gör vi två flugor på smällen :-) och får testa några nya idéer vi har. Trevligt att prata med dig med. Vi får väl se om vi ses fler gånger. Jag håller förresten med om allt du säger om Ruthanne. Jag hade ju förmånen att ha sällskap av henne både till och från Leksand och slogs av vilken härlig person hon verkar vara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-10-03 21:52
#10

Spännande med stora rakuugnar, hoppas det blir bilder från bränningen. Krävs det månne flera brännare? Beror såklart på hur varmt ni vill ha men stengodsstemp kan no bli tufft. Ni kan ju använda flera lager fiber om inte kostnaden hindrar?

Ulla
2016-10-04 09:47
#11

#8 Krukan ovan går lätt in i elugnen. Jag kanske får hålla mig till sådana som gör det. Eftersom tanken var att testa nya tekniker så har jag inte tänkt så mycket på bränningen än. Jag ska göra några till i olika modeller så får jag se vad som passar att bränna var senare. Jag börjar tvivla på att vi klarar att skröjbränna i rakuugnen utan det går nog för fort. #10 Rakuglasyrer smälter ut vid temperaturer runt 800-1000°. Jag har testat vanliga lergodsglasyrer i rakuugnen och det har också gått bra. Högre än så blir nog svårt för oss i den ugnen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-10-04 13:01
#12

Det går att elda sakta, jag skröjade i min dieselugn men man får ha väldigt liten flamma i början på bränningen och sen får man kolla tempen noga med en pyrometer så det är extrajobb helt klart.

Ulla
2016-10-04 13:21
#13

Hur lång tid brukade det ta för dig?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
2016-10-06 22:40
#14

Ärligt så minns jag inte exakt, kanske åtta timmar. Det viktiga är ju att det går riktigt sakta i början, jag gjorde så att jag backade brännaren så att flamman bara slickade brännargluggen. Det går ju att följa men en pyrometer så det är inte svårt. Ugnen var ju på 400liter och vi fyllde den hyffsat så vi brände inte skröj så ofta.

Ulla
2016-10-08 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Projektets nummer två. Eller kanske nummer tre om jag räknar den jag pajade. Okej, inte stor, men jag håller ännu på och värmer upp.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Susanne Sundström
2016-10-09 08:41
#16

Åh sådan vill jag också kunna göra - jättefin!

//Susanne Sundström

Ulla
2016-10-09 09:07
#17

Tack. Det kan du nog. Jag har drejat ungefär halva först av en klös, låtit den stabilisera sig till dagen efter, och sedan byggt på med lera, ett varv i taget. Det bökigaste var att underdelen torkat ojämnt under natten så att den blivit aningen skev när jag skulle fortsätta. Men det gick att få till ganska bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-10-10 20:06
#18

Vacker, ska det bli fotring?

Ulla
2016-10-10 20:10
#19

Nej, jag tror inte det. Inte den här gången.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

s.vainio
2016-10-11 08:05
#20

Fint det ser ut!! Den blöta leran är så fin❤

Annons:
[rolnor]
2016-10-11 13:14
#21

Skulle bli en superfin urna med ett lock till.

Ulla
2016-10-11 13:16
#22

Jag tog faktiskt mått på öppningen för att kunna göra ett lock i efterhand om jag skulle vilja det.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-10-11 16:48
#23

När du lägger på en ny korv lera, hur får du ytan slät, är det typ drejning eller blir det mycket att beskicka? Vore kul se när du lägger på korvar/ringar, du får filma?!

Ulla
2016-10-12 19:18
#24

Jag drejar ut dem. Det går hyfsat bra även om det blir litet ojämnt där jag skarvar ihop ringarna. Men så gör jag dem också platta men tjockare än väggen sedan blir.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2016-10-16 15:40
#25

🤔😃Jag borde nog ha kallat tråden Ullas keramikprojekt. Ta gärna min utmaning och visa upp ditt eget aktuella keramikprojekt. Här eller i en egen tråd.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2016-11-05 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Tänkte först inte visa nr 3 eftersom den är så lik de två första, bara något större. Jag gör det i alla fall för att visa att jag inte har gett upp. Nu ska jag göra klart de påbörjade och sedan får det bli annat ett tag. Efter jul ska jag fortsätta med former som är bulligare men fortfarande får plats i ugnen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-11-05 22:27
#27

Med fotring och kupigt lock skulle den likna en av mina urnor som jag är riktigt nöjd med. Blir kul se de bulligare varianterna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: