Fikapaus

Tråden om ALLT ANNAT

2016-10-03 11:56 #0 av: Ulla

Ibland får jag lust att berätta något som inte alls har med keramik att göra. Eller få en liten hälsning från någon av alla er andra som tittar in. Så nu startar jag en tråd som inte alls behöver ha med keramik att göra. Härmed förklarar jag TRÅDEN OM ALLT ANNAT officiellt öppnad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2016-10-03 12:05 #1 av: Ulla

Jag måste berätta om bilderna ovan. När jag kom tillbaka till landet efter att inte ha varit där på över en vecka, så hittade jag en ny liten viol som blommade för fullt. Ett frö måste ha hittat till den jordfyllda plastkrukan och slagit rot där. Så oväntat och så fin att jag var tvungen att ta ett foto.

(Förresten, hur håller man en iPad stilla så man får skärpa på bilden? Det är ju helt omöjligt.)

Anmäl
2016-10-04 12:36 #2 av: Ulla

Det är kanelbullens dag idag. Själv nöjer jag mig en bullskiva till mitt fika. Bakar sällan själv.

Anmäl
2016-10-04 13:04 #3 av: rolnor

Jag tänkte göra fattiga riddare idag så igår köpte jag en bullängd, jag är förtjust i sötsaker så tyvärr åt jag upp hela längden igår...

Anmäl
2016-10-04 17:15 #4 av: martens.kjell@yahoo.se

Ja Rolnor ibland spelar man sej själv ett spratt

Anmäl
2016-10-09 10:41 #5 av: Ulla

Satte mig precis med en kopp te för en liten fikastund. Tar en klunk av teet och hajar till. Det smakar ju saffran! Både smakar och luktar saffran. Det är vanligt Earl Grey men ur ett nyöppnat paket. Earl Grey är väl smaksatt med bergamottolja? Brukar den smaka saffran? Jag har i alla fall inte känt det förut.

Inte precis vad jag längtar efter just nu. FörskräcktLedsen

Anmäl
2016-10-09 12:37 #6 av: rolnor

Bra med grytor nu, gjorde boef bourgignon igår, fin högrev, kastanjechampinjoner (ekologiska) bacon och allt annat som hör till, koka ett par timmar så gifter sej alla smaker, himmelskt.

Anmäl
2016-10-09 13:17 #7 av: Ulla

Mmm, det låter gott! En av fördelarna med hösten. Då smakar sånt så mycket bättre.

Anmäl
2016-10-20 15:30 #9 av: lotilda

Tänkte ta en liten minisemester med en tripp till Cebex i Malmö och därefter till Tyskland via Rodby-Puttgarten.

Finns det något ställe. Ni rekommenderar för att handla material till keramiktillverkning? Glasyrer, leror eller verktyg? Kommer till Puttgarten fredag em.

Anmäl
2016-10-22 20:31 #10 av: Ulla

Om du skriver din fråga i en egen tråd med en passande rubrik, så har du nog större chans att någon ser den och svarar. Här kommer den litet i skymundan.

Anmäl
2016-10-22 20:34 #11 av: Ulla

En undring vid middagsbordet: Varför finns det giftiga bär? De borde väl vilja bli ätna så att fröna sprids till nya platser. Är de kanske anpassade till en viss djurart som tål giftet?

Anmäl
2016-10-23 17:35 #12 av: LenaR

#11 Jag gissar att du har rätt, att giftighet sitter ihop med hur fröna "vill" bli spridda. Fåglar äter ju bär som däggdjur blir förgiftade av, och t ex chilifrukter kan inte insekter äta. Finns det något växtgift som verkar på alla djur? Hur förökar sig i så fall växten, och varför är den giftig?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2016-10-23 22:11 #13 av: Ulla

Det finns mycket jag bara har tagit för givet och trott att jag visste. Först när någon ställer frågan börjar jag fundera litet mera. Har väl varken haft tid eller intresse förut.Skrattar

Anmäl
2016-10-24 14:41 #14 av: LenaR

#13 Eller hur? Just frågan om giftighet går säkert att googla svar på ganska lätt, men det är roligare att spekulera. Nu ska jag göra mig dum på riktigt: Finns det däggdjur som är giftiga att äta? Varför/varför inte? Jag kanske måste ta till google ändå... ;-)

Anmäl
2016-10-24 19:25 #15 av: rolnor

Just däggdjur vet jag inte mend et finns ju den giftiga fugu-fisken som ska tillredas av en expert, japansk favorit. Det här med giftighet hos bär t.ex. kan nog vara en slump, giftiga svampar etc. likaså.

Anmäl
2016-10-24 21:57 #16 av: Record

Många frön har Fytiner som skydd för att inte ätas ex. Pumpakärnor, smörblommor är giftiga som blomma men inte torkade i foder för djur.

Genom att få Pumpakärnor att gro avtar det giftiga och kan ätas. Det finns en kvinnlig blomma ( låter så) Belladonna mycket giftig. Skrattar

Lite mer finns i länken.

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/giftigavaxter.5756.html

Anmäl
2016-10-25 17:16 #17 av: Ulla

Intressant länk.

Anmäl
2016-10-26 22:06 #18 av: Record

Ämnet är mycket intressant, vem har bestämt varje växts giftighet.Funderar

Och lite annorlunda, varför tål inte hundar choklad? Som är så gott..

Anmäl
2016-10-27 14:00 #19 av: rolnor

Som sagt det är inte alltid nåt syfte utan biokemi som gör att vissa saker är giftiga för vissa levande organismer. Det finns i många fall ingen evolutionär fördel, t.ex att kantareller är läckra medans vit flugsvamp är giftig.

Anmäl
2016-10-27 14:36 #20 av: Record

Varje höst får jag besök av Älg i min trädgård, som vet hur gott gamla äpplen är. Ja får köpa mitt goda..Skrattar

Anmäl
2016-11-02 19:39 #21 av: Ulla

Idag har vi fått årets första snö här i Stockholmstrakten. Inte så mycket att den ställt till besvär, men det kanske kommer mera. Hoppas vi får en vit vinter i år.

Anmäl
2016-11-09 10:40 #22 av: Ulla

Jisses, vilken morgon! Och då menar jag inte bara snökaoset.

Anmäl
2016-11-11 00:08 #23 av: Ulla

Dagen efter Valet och Det Stora Snökaoset. Jag vågade mig ut i trafiken på förmiddagen för att åka till vår keramikverkstad i Akalla By. Inga problem med att ta sig fram, men det förvånade mig att den största vägen var den som var sämst plogad. 

En lustig sak som jag la märke till. Rätt många björkar har fortfarande löven kvar och lyste gula mitt i allt det vita. Såg helt fel ut.

Väl framme fick jag börja med att skotta mig fram till porten och fixa en plats att ställa bilen så att den inte stod i vägen för ev. snöröjning. Efter det orkade jag knappt knåda leran, så trött var jag i armarna.

Dagen slutade i alla fall bra. Trots väglaget var det full uppslutning på kvällskursen.  Det är en härlig grupp. Tiden bara rinner iväg när de är där.

Anmäl
2016-11-11 08:00 #24 av: SussieCre8

Hej Ulla!
Åh vad jag saknar dessa kurser hos er i Akalla By.

Jag har haft den STORA förmånen att ha framförallt  LenaR men också  dig som kursledare på Akalla By. Det är toppen på alla sätt!

Hälsa alla på kursen (för dom som nu är kvar och vet vem jag är...)!
Susanne Sundström

Anmäl
2016-11-11 19:32 #25 av: Ulla

BlommaJag lovar att hälsa från dig när båda grupperna kommer för att hämta sina saker.

Det som är så kul med kurskvällarna är blandningen av människor, både superduktiga och nybörjare. Jag lär mig själv nya saker hela tiden, och inte bara av dem som hållit på i åratal. 

Just kontakten med andra är det som håller mig kvar i Akalla By , trots att jag har en egen, fullt utrustad keramikateljé. Det, och den trevliga miljön.

Anmäl
2016-11-13 17:49 #26 av: Ulla

Vet inte om det var på grund av den feministiska snöröjningen, eller något annat, men min man reagerade över att nyhetsprogammens reportrar ute på fältet nästan alltid är kvinnor. Jag försökte tänka efter, men har ingen känsla för hur det ser ut, så nu har jag startat en liten undersökning. När det är nyhetsprogram på TV antecknar jag hur många manliga resp. kvinnliga reportrar som jobbar. Jag antecknar också vilket kön de intervjuade har. Får väl ge undersökningen en vecka innan jag kan se om han har rätt.Skrattar

Anmäl
2016-11-14 20:16 #27 av: LenaR

#26 Åh, det får du slutrapportera till oss sen! *nyfiken*

Anmäl
2016-11-14 20:21 #28 av: Ulla

Absolut! Jag ser redan nu en tendens.Skrattar

Anmäl
2016-11-15 23:46 #29 av: Sintring

Dagens frukostpaprika innehöll en liten överraskning.

Vad finns inne i den gröna? Har inte kollat än.

Anmäl
2016-11-16 08:21 #30 av: Ulla

En gul?

Anmäl
2016-11-17 11:55 #31 av: nyburgaren

Fyy  för stackars föräldrar dår barnen styr.. Butiken idag Pappa kom här!! Och Kan vi inta ha samma musik hemma som här etc.. nu hör det som tur till ovanligheterna

Anmäl
2016-11-24 23:05 #32 av: Ulla

Rapport från min undersökning i kommentar #26.

Jag glömmer oftast bort undersökningen när jag ser på nyheterna, men här är i alla fall vad jag har antecknat under några program:

Antal manliga reportrar på fältet: 25
Antal kvinnliga reportrar: 18
Antal manliga intervjuade: 35
Antal kvinnliga intervjuade: 20

Ser en tydlig tendens. Det är inte nästan bara kvinnor som rapporterar. Min man har fel!LiparSkrattar

Anmäl
2016-11-25 20:14 #33 av: LenaR

#32 Intressant!

Anmäl
2016-12-02 18:16 #34 av: Ulla

Min leverantör av renlav har problem med att det har kommit någon cm snö . Får vara väldigt försiktig så att laven inte bryts sönder under hanteringen.

Anmäl
2016-12-12 21:33 #35 av: Ulla

Killar är de som är mest rädda för spindlar och tjejer för ormar. Detta enligt Skansen-Jonas. Mina keramikkompisar bekräftar att det förhåller sig på det viset. Glad

Anmäl
2016-12-14 07:57 #36 av: Glaze

Har någon varit i Miami och kanske har något kul tips på tex 

keramiker eller någon utställning, restaurang eller annat kul att besöka/göra?

Anmäl
2016-12-14 20:25 #37 av: Ulla

Det finns en sajt på ifokus som heter Resor iFokus. Där  kan du ställa litet allmänna frågor. Jag brukar inte gå in där, så jag vet inte hur aktiv den är. Det kanske ändå är en idé att slänga in en fråga där.

Resor iFokus

Anmäl
2016-12-15 16:46 #38 av: Glaze

Tack, det ska jag kolla upp!

Anmäl
2016-12-19 17:02 #39 av: j-aan

Om någon vill se hur en anagamabränning går till så titta på Johan Malmströms film Eld Lera och Bella Ciao på YouTube. Filmen hade premiär på årets porslinsfestival i Lidköping

Anmäl
2016-12-20 17:51 #40 av: Ulla

Nu har jag letat reda på filmen. Den är en halv timme lång så den passar bra att titta på ikväll. Ser att det är du som bränner.

Anmäl
2016-12-20 18:01 #41 av: Ulla

En liten femåring sa till mig häromdagen: "Solen är blyg idag". Det var en ny tanke för mig. Men visst hade han rätt. Solen var blyg.

Anmäl
2016-12-20 18:17 #42 av: j-aan

#40 När Johan Malmström var rektor på Formakademin hyrde han in skolan på en bränning så mycket gods är elevarbeten. Elisabet Landberger har med en hel del men mina krukor fyller största dflen i ugnen.

Anmäl
2017-02-25 19:32 #43 av: Ulla

Dum som en humla - eller?

"Den som tror att en humla är en enkel liten insekt som bara klarar av att flyga runt och söka efter föda kan tänka om. Om en godsak väntar som belöning är humlor fullt kapabla att lära sig att rulla en boll in i ett mål, visar en ny studie som presenteras i tidskriften Science."

Visst är det roligt att läsa. Vi människor är inte fullt så unika som vi gärna vill tro. Läs fortsättningen på utdraget här:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/humlor-smartare-an-vad-du-tror

Anmäl
2017-03-21 08:58 #44 av: Ulla

Rocka sockorna

Här kan du läsa varför det är en god idé att göra det just idag, den 21/3
Länk till Svenska Downföreningen

Anmäl
2017-03-21 20:12 #45 av: Ulla

Nu känns det som om pollensäsongen har börjat på allvar. Har sovit 4-5 timmar per natt under den senaste veckan. Det är svårt att sova när man vill nysa hela tiden. Har börjat med allergispray så ikväll känns det betydligt bättre.

Sov gott allihopa och godnatt!Måne

Anmäl
2017-03-21 21:28 #46 av: Sintring

Min hustru är akupunktör och säger att man kan lindra pollenbesvären med akupunktur,  men då ska man börja innan pollensäsongen har börjat.

Hur många behandlingar man behöver göra är individuellt och de behöver avslutas innan säsongen börjar.

Anmäl
2017-03-21 22:43 #47 av: LenaR

#44 Va roligt! Har tyvärr inte sett någon med rockande sockor idag. Och själv använder jag nästan alltid kjol och strumpbyxor, så jag hade nog inte rockat mina även om jag känt till datumet.

Jag måste lära mig att skriva upp viktiga datum i kalendern. Som bokbytardagen och handduksdagen. Och nu sockrockardagen!
http://www.storabokbytardagen.se
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Handduksdagen

Anmäl
2017-04-04 19:25 #48 av: Ulla

Blev du lurad 1:a april? Jag måste ha blivit det eftersom jag inte upptäckte ett enda aprilskämt på hela dagen. För det är väl inte så att de har upphört helt och hållet? (Jag kommer ihåg klassikern när tv var nytt och man kunde få färg genom att hålla en nylonstrumpa framför skärmen. Gapskrattar)

På hemmaplan kom mitt barnbarn och hämtade mig för att tala om att jag fått in en mus i min keramikateljé, och så  gick vi på musjakt. Inte helt osannolikt. Jag har en gång hittat råttlort och vid ett annat tillfälle en mumifierad fladdermus, i en skål därinne. Förskräckt

Anmäl
2017-04-05 08:40 #49 av: Lilipihl

Var i fjällen och blev inlurad i en fålla med "snabbvalla" bredvid liftkön... Många var det som gned fram och tillbaka på den blåfärgade snön till liftköns förtjusning...  Skrattar

Anmäl
2017-04-05 09:38 #50 av: Ulla

#49  He he. Den kunde nog jag också gått på. Skrattar

Anmäl
2017-04-07 16:24 #51 av: usd

Jag var på fågelexursion tidigt i ottan. Rätt var det var brast en ev deltagarna ut i gapskratt. Hennes dotter messade ett telnummer och skrev att hon får fått ett viktigt samtal från Björn och skulle ringa upp genast. Hon hamnade på Orsa björnpark och frågade efter Björn!!!

Anmäl
2017-04-09 21:57 #52 av: Ulla

Det är nu par dagar efter terrorattacken i Stockholm. Jag och LenaR hade precis gått runt Tutanchamun-utställningen och satt och åt lunch, när min man ringde och frågade om vi var utom fara. Vi var inte i närheten av Drottninggatan men blev naturligtvis chockade av det som hänt. Sedan började vi fundera över hur det kunde påverka oss. Hur skulle vi ta oss hem? (Vi bor på varsin sida om stan.) En overklig känsla när den ena tunnelbanelinjen efter den andra ställdes in, och samma sak gällde buss och pendeltåg. Med hjälp av mobilens navigator hittade vi till slut båda två alternativa hemvägar, LenaR med båt och jag till en början till fots. Klockan hann bli nästan åtta innan jag var hemma igen och kunde ta in vad som hänt.

Anmäl
2017-04-14 14:16 #54 av: rodicae

Glad påsk alla! I Västmanland har det snöat hela dan och nu är det vitt!
Håller mig inne och läser "Den vita vägen" av Edmund de Waal. Underbar!

Anmäl
2017-04-14 14:30 #55 av: pyromanen

#54 Edmund de Waal beundrar jag många ggr när jag ser bilder på Pinterest!
Vaknade också till vitt klister...

Anmäl
2017-04-14 16:45 #56 av: Ulla

Glad Påsk på er alla!

Här är det inte så tokigt väder. Litet sol men kallt, bara några få plusgrader. Om man klär sig ordentligt är det ändå rätt skönt att ta en promenad. Jag har varit på upptäcktsfärd med barnbarnet idag. Vi hittade en urgammal "grotta" som inte var lätt att se eftersom det växte massor av sly framför ingången. Vi fick bokstavligen slå oss fram till öppningen. Dessutom vaktades den av ett skelett som man fick tala snällt med för att bli insläppt.

Anmäl
2017-04-27 23:28 #57 av: Ulla

Passade på att ta en promenad i solskenet på Järvafältet idag. En jättehög med ris har lagts upp inför Valborgsfirandet i Akalla By. Man kan ana vår keramikverkstad , en röd byggnad längst ut till höger i bild.

Brukar ni fira Valborg med majbrasa? Det var länge sedan jag själv såg en riktig brasa.

Anmäl
2017-05-09 12:13 #58 av: Ulla

Nyss var det full vår. Björkarna i skiraste grönska och massor av vårblommor. Tidigt i morse,i gryningen, såg det ut så här.

Anmäl
2017-05-09 17:09 #59 av: pyromanen

Oj! I min trädgprd finns dessa (fast det är ju kallt i Säffle med, bara 7 grader idag)

Anmäl
2017-05-09 17:29 #60 av: Ulla

Ja, det var en overklig känsla att titta ut genom fönstret och se vinter därute. Jag som har ställt in mig på att det är sommar.Förskräckt

Anmäl
2017-05-14 19:44 #61 av: Ulla

Semester på Irland.

Anmäl
2017-05-14 19:45 #62 av: Ulla

Här har våren kommit litet längre

Anmäl
2017-05-24 21:03 #63 av: Ulla

En ekorre håller på och bygger bo i kaprifolen utanför mitt fönster. Jag antar att det bästa är att skrämma iväg den, men jag har god lust att låta den vara kvar. Tänk att få sitta innanför rutan och titta på vad som händer! Vad kan den ställa till med för ofog om den får vara kvar?

För några år sedan hade jag en vårdnadstvist i samma spaljé. En björktrast och en grönfink hade byggt varsitt bo alldeles nära varandra. Grönfinksäggen kläcktes något tidigare. Eftersom björktrasten är betydligt större, så fick grönfinken snällt sitta bredvid och titta på medan hennes ungar matades med feta maskar. När det var hennes tur hoppade hon fram, rensade boet och matade ungarna med sin egen mat. Jag var rädd att ungarna skulle fara illa, men båda kullarna växte upp och verkade klara sig.

Anmäl
2017-05-30 16:09 #64 av: Ulla

ÄNTLIGEN litet regn här i östra Uppland! Jag satte några potatisar igår, trots att det var dammande torrt i landet. Nu kanske de får en chans att gro.Skrattar

Anmäl
2017-06-10 20:50 #65 av: Ulla

Jag har försökt få ett foto av ekorren i spaljén, men har ännu inte lyckats, Den är alltför snabb för mig. Idag tittade den nyfiket in i min keramikateljé. Jag hoppades hinna fota den när den satt på drejskivan, men när den började klättra i hyllorna blev jag rädd att den skulle sabba något, så jag körde ut den därifrån.

Jag får nog ha betydligt mera tålamod om jag ska lyckas få en bra bild.

Anmäl
2017-06-12 19:52 #66 av: stefan wallin

Regn Regn Regn överallt😪 enda positiva med det är att jag kan smyga in till "keramiken" med gott samvete😎
ha det gott.

Anmäl
2017-07-02 13:14 #67 av: Ulla

Och jag som behövt regnet. I våras fixade jag en  liten gräsmatta framför  ateljéns veranda. Sådde gräsfrön men vattnade inte eftersom det var så tidigt på våren. Sedan har det varit både regnbrist och bevattningsförbud, så det enda som växer i gräsmattan är potatis och ogräs.Ledsen

Hoppas jag i alla fall får färskpotatis till hösten.Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.