Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1640 ggr
E_T
10/5/16, 11:56 PM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Experter jag behöver er hjälp :) Denna typ av dekor dyker upp på keramik ibland, och jag undrar vad det är! Jag mailade en keramiker i England och frågade vad hon använde men det ville hon inte säga. Enda jag vet är att det läggs på ovanpå glasyren, vilket det också ser ut som på bild, mer vet jag inte. Någon som har koll? Tack snälla!

Annons:
LenaR
10/6/16, 4:50 PM
#1

Bilden är lite oskarp, men vad jag ser är det svarta flagor. Kolsvarta, järnsvarta? Matta eller metalliska? Är de vassa? Som du märker, ET, jag har ingen koll, men tänker att det ska väl gå att luska ut. :-) Har du möjlighet att fota med ett mynt eller en tändsticka så man får en uppfattning om skala? Har du tålamod ett par dar dyker det säkert upp någon som vet utan att behöva gissa. 😎


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

JuditPF
10/8/16, 7:12 PM
#2

Jag såg en specialglasyr som såg ut som den du har tagit kort på på en sida som heter scarva. 
I o för sig var det svarta helt runda.

Bo§e
10/8/16, 7:25 PM
#3

Man borde ganska lätt kunna tillverka "flingor", om man t.ex. häller ut litet uppslammad, mörkfärgad lera (eller glasyr) på en gipsskiva, låter torka, och sedan lyfter upp de tunna "flaken" med en stekspade.   Sedan "mosar" man dem till önskad storlek, bränner dem lågt (bara så att de blir vattenolösliga, men inte smälter), och blandar dem i önskad glasyr…..eller kanske strör dem ovanpå en våt glasyr…..

Bara en "lös" tanke….🙂     (men det kanske är så man har gjort på föremålet här ovan)

Upp till toppen
Annons: