Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 13263 ggr
Stina A
10/7/16, 7:24 PM

Lergods kontra stengods vikt efter bränning

Om jag gör 2 exakt likadana alster, ett av lergods och ett av stengods, vilket väger då mest efter bränning?
Kan tyvärr inte göra experimentet (i brist på ugn f n) men är övertygad om att svaret finns här i forumet.

Annons:
Bo§e
10/8/16, 6:57 AM
#1

Det är litet knepigare än vad man först tänker sig…i alla fall om man går in i försöket med öppna, vetenskapliga ögon…..🙂

Först:  För att jämförelsen skall bli rättvisande, måste man använda samma lera i båda fallen, eftersom alla leror (oavsett om det är ler- eller stengods) har olika specifik vikt, olika glödförlust, olika kornstruktur osv…..dvs om man använder olika leror, går testet snett redan från början…

När båda provbitarna sedan bränts (skröjats) till t.ex. 1000°C, borde de då - givetvis - fortfarande väga lika mycket, men båda har lättat en aning, pga glödförlusten (organiska och andra "brännbara" ämnen har bränts bort), och kristallvattenavgången.

Om man sedan bränner det ena föremålet till stengodstemperatur, borde det rimligen bli ytterligare litet lättare, beroende på hur mycket av de glasbildande ämnena som hinner avgå i gasform under sintringsprocessen. Resultatet kommer att variera, beroende på hur länge sintringsprocessen fått fortgå, men en viktminskning borde man få här…

Föremålet kommer förstås att krympa en del under sintringen, vilket kanske gör att man felaktigt uppfattar det som "tyngre"…..men det var vikten vi var ute efter här…..

🙂

Stina A
10/8/16, 6:09 PM
#2

Tack för utförligt svar

Det ante mig att det var komplicerat .
Jag uppfattar ofta stengodsalster (brända i stengodstemperatur) som lättare (i vikt) vad nu det kan bero på - eller det kanske är så - eller inte 😉 - har iaf ett hum om vad som är förutsättningar och vad som händer.
Tack Bosse!

Bo§e
10/8/16, 7:03 PM
#3

Jo, ofta känns stengodsalster lättare än lergodsalster av samma storlek (dvs om de färdiga alstren - inte de "våta" nytillverkade - är av samma storlek…), helt enkelt för att de ÄR lättare, pga att stengodsalstren, med sin bättre hållfasthet, ofta har mindre godstjocklek än lergodsalstren.  Bara några mm extra godstjocklek ökar massan (och vikten) en hel del….

Sintringsförlusten som jag nämnde i #1 här ovan, handlar ju om en ganska liten viktminskning, och vi får minnas att den jämförelsen skulle vara 100% "rättvis" (dvs exemplets två föremål skulle innehålla exakt samma massa lera).  Om man däremot, av hållfasthetsskäl, ökar godstjockleken hos ett lergodsföremål, ökar massan så pass mycket, att den resulterande viktökningen fullständigt "kör över" alla andra faktorer….  

🙂

Upp till toppen
Annons: