Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2464 ggr
Ulla
10/11/16, 1:43 PM

Göra ljuslyktor - något man bör tänka på?

Finns det något man bör tänka på när man gör ljuslyktor för värmeljus? Tex storlek, djup osv, så att inte allt blir överhettat och flammar upp efter ett tag. Jag har en som jag nästan inte törs använda för att jag är rädd att det kan ske.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
LenaR
10/16/16, 9:56 PM
#1

Jag tror inte jag vet mer än du, Ulla. En värmeljuslykta måste ge ordentlig syretillgång, antingen via öppningar tillräckligt långt ner, eller genom att väggen är tillräckligt låg, eller öppningen vid nog. 🤓 Om du är tveksam, Ulla, så skulle nog inte jag heller våga använda lyktan. 😧 😉


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
10/16/16, 10:19 PM
#2

En av sönerna ställde för länge sedan ett värmeljus direkt på en trähylla utan att ha ett fat eller liknande under. Hyllan fick en ful brunsvart brännskada där ljuset stått, så det måste ha varit ganska varmt på undersidan. Det som är faran med värmeljus är väl att de kan bli överhettade så att hela ljusmassan fattar eld, och man får en eldkvast upp mot gardiner eller annat brännbart ovanför.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/26/16, 3:02 AM
#3

I morgon är det första advent och frågan om ljuslyktor känns mera aktuell nu. Man hör ju ibland att det brunnit någonstans och den här tiden på året brukar det ofta bero på levande ljus.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rerum
11/26/16, 7:29 AM
#4

Jag har sällan riktiga ljus i mina lyktor. Är det en större lykta har jag blockljus i vax med timerfunktion. Helt perfekt det tänds av sej själv varje dag samma tidpunkt och är tänt 6 timmar. De små ljusen får man tända själv.

Ulla
11/26/16, 12:56 PM
#5

Ja just det. Nu finns det ju sådana. De stora blockljusen i vax är väldigt naturtrogna, såna ska jag själv sätta i mina stora lyktor. Tack för tipset!

Däremot har jag inte sett några små som håller måttet. Dom har varit alldeles för ljussvaga. Men jag har iofs inte letat särskilt mycket.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: