Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1784 ggr
gunnels
2016-10-11 14:46

Min Naberugn 200 liter H

Nu skall jag berätta hur det kan gå med en brännugn. 

I samband med att jag flyttade från min verkstadslokal lovade fastighetsbolaget att magasinera min Naberugn tills min nya lokal var klar. Det låg i deras intresse att jag flyttade så snart som möjligt för dom hade en ivrig hyresgäst.

När jag hör av mej för att hämta min ugn så berättar vaktmästaren att dom har ett litet, eller rättare sagt ett stort problem…  Ugnen har i samband med att dom flyttat på den, vält o ramlat i golvet.  Det visar sig att ena sidan rasat in och stenarna i taket hänger i elementen och ramen är skev. Jag fick en  smärre chock. Min ugn är visserligen ganska gammal men en ändock välfungerande 200 liters Naber H ugn. 

Nu säger dom att jag skall prata med deras försäkringsbolag. Och då kan man ju bara gissa hur det går…. Man kan bli knäckt för mindre. 

Vet inte vad dom har för skyldigheter när det gäller en sån här sak?

Annons:
Bo§e
2016-10-11 15:05
#1

Om det är ett flyttbolag som vält ugnen under pågående flyttarbete, borde deras försäkring täcka skadorna. Flyttfirmor ÄR försäkrade. Om hyresvärdens vaktmästare (förhoppningsvis anställd under korrekta former) vält ugnen, finns även där en försäkring som SKALL täcka sådant här.  Dvs, om olyckan skedde under någon form av yrkesutövning, borde det inte bli några problem för dig.

Om däremot någon privatperson vält ugnen, eller om hyresvärdens vaktmästare visar sig vara anställd under tvivelaktiga former, kan allt bli betydligt knepigare att reda ut…..

Hur som helst: Se till att skadorna dokumenteras med bra foton…!

gunnels
2016-10-11 16:01
#2

Hej Bosse ! Tack för svar.

Det är en, eller flera, vaktmästare som åstadkommit detta. Dom är säkert försäkrade.  Vi har skickat bilder på skador till Cebex o bett om offert i fall det skulle gå att laga. Då tror jag dom ersätter kostnaden. Men om inte.

Vad är en gammal ugn värd idag??  Även om det är en 200 liters frontmatad Naber med element på 5 sidor som borde räckt livet ut för mej. Och hur hittar jag en begagnad ersättningsugn? Och när?

Får göra en efterlysning här när jag vet mer!

Ulla
2016-10-11 16:03
#3

Oj, vilken otur! Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig utan att det tar alltför lång tid.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

evaform
2016-10-11 21:22
#4

Även om det innebär för dig att du köper en ny ugn som ersätter den gamla så betalar i bästa fall försäkringsbolaget vad den gamle var värd och du åker på att betala mellanskillnaden.

gunnels
2016-10-11 21:39
#5

Ja, precis. Det väl så det brukar bli. Och jag vet inte hur försäkringsbolaget räknar ut vad min ugn är värd. Förmodar att dom inte frågar någon expert. Jag får bara hoppas på att den går att reparera.

Anna Persson Kakelugnar
2016-10-12 13:56
#6

Hej skicka katalog till försäkringsbolaget med den ugn som liknar din gamla! Så att de inte får för sig att smita/ jämföra med nån gammal skit!

Anna

Annons:
gunnels
2016-10-17 11:56
#7

Tack. Bra synpunkt!

Upp till toppen
Annons: