Övrigt

Förargliga missöden

2016-10-20 16:23 #0 av: Ulla

Igår hade jag inte så lång tid på mig i verkstan som jag brukar ha. Tyckte att jag skulle utnyttja tiden bäst genom att gå igenom glasyrerna och göra litet nya prover. Bl a förnya dem genom att testa att dubbelglasera olika glasyrer. Lätt som en plätt! Ingen idé att byta om ens. Naturligtvis så hade jag för bråttom och spillde en del glasyr. Det stänkte ordentligt och kom ganska mycket på arbetsbordet, golvet, en säck med Kaolin som stod under bordet, mina kläder och mina skor. Glasyren innehöll naturligtvis röd järnoxid , och det tog en evighet att få bort den knallröda färgen. Suck! Att man aldrig lär sig. Hoppas att färgen går att få bort från mina jeans.

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2016-10-21 13:42 #1 av: rolnor

Järnoxid har jag sabbat åtskilliga klädespersedlar med, Falu Rödfärg.

Anmäl
2016-10-28 22:04 #2 av: Ulla

Proverna blev i alla fall bra, så nu har jag accepterat att jeansen är degraderade till arbetskläder. Skrattar

Anmäl
2016-10-29 14:47 #3 av: LenaR

FINNS det något som får bort fläckar av järnoxid? Jag har också förstört många plagg med lera eller glasyr. Hoppas dina jeans inte var alltför dyra, Ulla.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2016-10-31 12:40 #4 av: rolnor

Saltsyra?!

Anmäl
2016-10-31 15:52 #5 av: LenaR

#4 😆😄

Anmäl
2016-10-31 16:12 #6 av: Ulla

Brodera blommor på fläckarna?Funderar

Anmäl
2016-10-31 17:32 #7 av: Bosse Cebex Gbg

Färga in hela plagget med järnoxid.....    

....kan förstås sluta med en laxfärgad garderob....

Ler

Anmäl
2016-11-03 13:04 #8 av: LenaR

Gu' vilka bra tips! 😃

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.