Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1658 ggr
Ulla
2016-10-28 21:45

Hur skulle du göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar den här formen på muggar, men skulle vilja sätta en hänkel på den. Hur skulle du göra? Själv har jag svårt att bestämma mig för hur den ska se ut och var den ska sitta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Keraleij
2016-10-29 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skulle gjort en hänkel som ansluter till formen, men hade nog också gjort kurvan lite tydligare, basen en aning smalare.  Lekte lite med din bild -hoppas du inte misstycker 😉

Har ni förresten sett projektet/utställningen Cupcollab som australiensiska keramikern Adriana Christensen anordnat med keramiker från hela världen? Verkar verkligen kul och utvecklande att samarbeta på det sättet!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

nyburgaren
2016-10-29 10:46
#2

Tycker formen e svår att hitta ett lämpligt öra på. Kajsas alternativ e nog det bästa men med ett så litet öra förutsätter jag nog att muggen ska vara väldigt lätt att lyfta..

Keraleij
2016-10-29 11:30
#3

Bilden säger ju inte hur stor koppen är -jag föreställde mig en tekopps-storlek sisådär 10 cm hög. Kan det stämma Ulla?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
2016-10-29 11:54
#4

Ja, det stämmer. Den är ca 11 cm hög. Gillar ditt förslag, Kajsa. Jättekul förresten att du lekte med min bild. Det har jag ingenting alls emot.

Tycker också att formen är ganska svår att hitta ett lämpligt öra på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2016-10-29 12:09
#5

#4:    >> Tycker också att formen är ganska svår att hitta ett lämpligt öra på. >>

Kanske för att formen helt enkelt är väldigt bra som den är (vilket jag tycker) ….   Jag har svårt att se att ett öra kan tillföra den formen något.   

Låt den vara, och skapa i stället en helt ny mugg, där örat kan bli en "organisk" del, som kompletterar formen, snarare än att vara en "problematisk påbyggnad"…. 

🙂

Keraleij
2016-10-29 12:46
#6

Är det någon annan som skulle tycka det var kul att göra ett kopp-collab här i forumet? Man skulle kunna göra det digitalt till att börja med om man bidrar med en tydlig bild av en enfärgad mugg som man gjort (ungefär som Ullas här) och låter andra föreslå dekorer, ev rita i ett skissprogram. Valfritt sedan om man vill prova dem IRL

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
nyburgaren
2016-10-29 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kanske skulle det funka med ett stort öra

Ulla
2016-10-29 15:09
#8

#7 Inte heller fel. Själv har jag små händer, så jag brukar föredra små öron, ofta blir dom alltför små.

#5 Det ligger något i det du skriver, Bosse. Det som tillförs här är väl att man får något att hålla i om koppen blir varm av heta drycker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2016-10-29 16:15
#9

#1 kajsa_h
Var inne och tittade på sidan du länkade till, Cupcollab. Skulle vara kul om det gick att göra något liknande här.
Det samarbetet ledde tydligen till en utställning, men din idé är litet förenklad och borde fungera här om intresse finns.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2016-10-30 10:13
#10

Det här fick mig att komma ihåg en rad artiklar som jag gjorde när forumet nytt, för ca tio år sedan. (Jösses vad tiden går!) Jag kallade dem Galleri iFokus, och gjorde en virtuell "utställning" av olika keramikföremål som medlemmarna skickat in bilder på. Har för mig att den första var den med tekannor. Så här såg den ut då: Länk

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: