Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3748 ggr
Ostraka
2016-11-04 22:35

Ris i skärven?

Hur tillverkar man sådana där kinesiska risskålar där det ser ut som det ligger ett risgryn i skärven?

Annons:
LeraMi
2016-11-05 10:03
#1

Hej! Jag trycker in riskorn i leran o sen bränns de bort i skröjen. Går att göra med quinoa med Rex för att skapa mönster. //Maria

Mia Sjösten
2016-11-05 16:56
#2

Testa med strössel med. Lidl kommer att ha snöstjärnor, bokstäver, hjärtan mm. nästa vecka tror jag det var. Fungerar utmärkt att trycka eller kavla in…🤗

Ostraka
2016-11-06 12:28
#3

Ok intressanta tips men lite vid sidan om min fundering. Man kan ju köpa skålar av porslin med kinesisk dekoration i blått och i skärven mönster av uppklarningar som om det låg ett riktigt riskorn i skärven. Hur får man det att se ut så?

Bo§e
2016-11-06 12:52
#4

Om godset är tillräckligt tunt, går riskornen s.a.s. "rakt genom" skärven, så att de lämnar genomgående hål efter skröjen.   När man sedan glaserar med transparent glasyr, fylls hålen med glasyr,  som pga sin ytspänning fyller hålen, och därmed bildar en ljusgenomsläpplig "riskornseffekt".    Det kan finnas flera sätt, men detta är en metod som jag känner till…..

Ostraka
2016-11-06 14:37
#5

Tack för svaret Bosse får testa sådan rispudding vid tillfälle!

Kinna S
2016-11-07 18:50
#6

Kul att läsa detta! Nu ska jag testa ris i porslin a'la i Focus 😘

Annons:
Ostraka
2017-05-30 16:20
#7

Är just nu i många keramiknördars paradis - Jingdehzen i Kina. Eftersom jag fortfarande är intresserad av dessa riskornsliknande fönster i skärven har jag kollat det lite. Här skär man ut små hål i leran när den är lagom torr och penslar med en ganska tjock Och ganska transparent glasyr så att hålet täcks. Därefter drar man över transparent glasyr på hela krukan/skålen. Tekniken kallar man linglong och på frågan om vad det är för glasyr man penslar över hålet med får jag svaret linglong glasyr. Kanske finns andra metoder men så gör man här.

Ulla
2017-05-30 17:25
#8

Oj, vad intressant! Kul att du berättar hur man gör där!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: