Glasyrer/glasering

Nya prover

2016-11-05 18:10 #0 av: nyburgaren

Blev förvånad att järnoxid kunde bli så rött.. Provet ska föreställa en Aventurin glasyr som har tagits ut vid innan ugnen hunnit svalna alltså har den inte hunnit at få sin kristallisering..

Anmäl
2016-11-05 18:18 #1 av: nyburgaren

Hålltid på samma glasyr så får den ett jämnt djupt lager av glittrande kristaller som ljuset måste reflektera igenom för att komma till sin rätt.. Frit. Krita och Lite kaolin plus 20% järnoxid..

Anmäl
2016-11-05 18:58 #2 av: j-aan

Hiki Dashi Guro kallar japanerna den tekniken att plocka ut gods så det inte blir någon kristallisering. När jag plockar ut provringar med Nukaglasyr blir glasyren transparent medans godset som svalnar i ugnen blir täckande vit. Hiki Dashi Guro betyder plocka ut svart. Järnglasyrer som normalt blev bruna i reduktionsbränningar blev svarta om dom plockades ut så de svalnade så snabbt att de inte han återoxidera utan behöll den svarta färg de hade i reducerad form.

Anmäl
2016-11-05 22:39 #3 av: Ulla

Var den fortfarande het när du tog första fotot? Det ser nästan ut som om den glöder.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2016-11-06 07:04 #4 av: nyburgaren

Håller provet i handen.. Man lär sig en heldel at bekanta sig med avsvalningen.. Nä Alla glasyrer påverkas ju under hela värmearbetet.. Ett prov som jag haft problem med vassa nålstick blev hur slätt som helst med en längre avsvalnings kurva. Fick dock dras med en viss nyans skillnad i glasyren..

Anmäl
2016-11-06 07:11 #5 av: nyburgaren

Ska bli spännande att blanda in molybden i detta prov..  Rena raketbränslet i järnrika kristallglasyrer..

Anmäl
2016-11-06 19:39 #6 av: Bosse Cebex Gbg

I Finn Lynggaards "Keramisk Handbok" finns ett enkelt recept på en klassisk glittrig aventuringlasyr (lergods).  Den innehåller bara kvarts, rå kristallin borax och järnoxid.  Jag minns att jag testade den för sisådär 45 år sedan, och den fungerade utmärkt, vid första försöket....   Pga boraxen gick det bara att blanda småmängder i taget, eftersom den förstördes i burken vid längre förvaring....

Ler

Anmäl
2016-11-08 11:37 #7 av: nyburgaren

Den tycks må bäst av mycket Natrium och Mycket bor.. Men nu vill jag ha kristallerna under glaset. får mycket ytliga kristaller och det ger en matt yta alltså får man nog hindra kristalliseringen så pass att det bara händer under glaset... Mycket kvarts lite bor mer aluminium bara prova igen..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.