Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1804 ggr
nyburgaren
2016-11-05 18:10

Nya prover

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev förvånad att järnoxid kunde bli så rött.. Provet ska föreställa en Aventurin glasyr som har tagits ut vid innan ugnen hunnit svalna alltså har den inte hunnit at få sin kristallisering..

Annons:
nyburgaren
2016-11-05 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hålltid på samma glasyr så får den ett jämnt djupt lager av glittrande kristaller som ljuset måste reflektera igenom för att komma till sin rätt.. Frit. Krita och Lite kaolin plus 20% järnoxid..

j-aan
2016-11-05 18:58
#2

Hiki Dashi Guro kallar japanerna den tekniken att plocka ut gods så det inte blir någon kristallisering. När jag plockar ut provringar med Nukaglasyr blir glasyren transparent medans godset som svalnar i ugnen blir täckande vit. Hiki Dashi Guro betyder plocka ut svart. Järnglasyrer som normalt blev bruna i reduktionsbränningar blev svarta om dom plockades ut så de svalnade så snabbt att de inte han återoxidera utan behöll den svarta färg de hade i reducerad form.

Ulla
2016-11-05 22:39
#3

Var den fortfarande het när du tog första fotot? Det ser nästan ut som om den glöder.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
2016-11-06 07:04
#4

Håller provet i handen.. Man lär sig en heldel at bekanta sig med avsvalningen.. Nä Alla glasyrer påverkas ju under hela värmearbetet.. Ett prov som jag haft problem med vassa nålstick blev hur slätt som helst med en längre avsvalnings kurva. Fick dock dras med en viss nyans skillnad i glasyren..

nyburgaren
2016-11-06 07:11
#5

Ska bli spännande att blanda in molybden i detta prov..  Rena raketbränslet i järnrika Kristallglasyrer..

Bo§e
2016-11-06 19:39
#6

I Finn Lynggaards "Keramisk Handbok" finns ett enkelt recept på en klassisk glittrig aventuringlasyr (lergods).  Den innehåller bara kvarts, rå kristallin borax och järnoxid.  Jag minns att jag testade den för sisådär 45 år sedan, och den fungerade utmärkt, vid första försöket….   Pga boraxen gick det bara att blanda småmängder i taget, eftersom den förstördes i burken vid längre förvaring….

🙂

Annons:
nyburgaren
2016-11-08 11:37
#7

Den tycks må bäst av mycket Natrium och Mycket bor.. Men nu vill jag ha kristallerna under glaset. får mycket ytliga kristaller och det ger en matt yta alltså får man nog hindra kristalliseringen så pass att det bara händer under glaset… Mycket kvarts lite bor mer aluminium bara prova igen..

nyburgaren
2016-11-08 11:43
#8

Detta var utgångspunkt från Parmelee 1925. Tror sista provet hamnade på denna segerformel. Man kunde använda sig av krom också men det har jag inte provat.

0,5Na2O

0,5CaO

0,2 Al2O3

0,6 B2O3

1,0 SiO2

0,5 Fe2O3

Upp till toppen
Annons: