Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2573 ggr
Ulla
11/13/16, 12:16 PM

Förvara gasol

Hur förvarar man gasol på ett säkert och tillåtet sätt, både hemma och i verkstaden?

När vi bränner Raku använder vi gasol som bränsle. Vi har ett par gasolflaskor som vi byter när de är tomma. Storlek PC10, tror jag det är. Det är de nya lättare behållarna i något slags kompositmaterial. Hemma kan man tydligen ha en sådan i ett uthus, men hur är det med keramikverkstaden?

Jag frågade en kille som var i verkstaden och kollade vår brandsäkerhet och släckare, men fick inget riktigt svar. Det enda han sa var att det inte var något problem eftersom det rörde sig om en så liten mängd. Men ändå……vad gäller?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Bo§e
11/13/16, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sätt en skylt som denna på ytterdörren, så att eventuell utryckningspersonal (och andra) informeras om att här inne finns något att evakuera kvickt.    Ställ behållarna så att de hittas omedelbart (förslagsvis nära dörren).

Förnuftsbaserat, så här långt….men det finns säkert mer formalia att läsa på, så att försäkringsvillkoren uppfylls.

Maria
11/13/16, 12:36 PM
#2

Vi har gasolspis hemma och har P11-behållare. Vi har två stycken och det är OK men inte att ha en P19 för då är det andra lagkrav.

Vi har också givetvis märkt ut med skylten i ovan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ulla
11/13/16, 3:59 PM
#3

Okej. Då borde man kunna ha två stycken hemma i ett uthus så länge de inte är större och man sätter en varningsskylt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maria
11/13/16, 4:06 PM
#4

Jag antar det. Vi bor dessutom i radhus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ulla
11/13/16, 4:23 PM
#5

Jag hittade en länk till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap där man kan ladda ner denna PDF.

En sak som jag noterade var: "Det finns inga krav på att man ska ha varningsskylt för gasolflaskor
(förutom på arbetsplatser)."

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maria
11/13/16, 4:26 PM
#6

#5 Ops där ser man men jag känner ändå att det kan vara en bra information om t.ex en brand skulle utbryta på gatan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ulla
11/13/16, 4:31 PM
#7

Jag tänker nog också skaffa en skylt för säkerhets skull.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: