Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1288 ggr
Jennie.H.
2016-11-18 21:17

Redart

Hejsan

Någon som vet om det finns något bra svenskt substitut till det amerikanska Redart?

(https://digitalfire.com/4sight/material/redart_1191.html)

Annons:
Leramani
2016-11-19 03:09
#1

Röd lergodslera finns hos alla försäljare av leror till keramiker. Se lista här på sajten.

De Lapsus Resurgam

nyburgaren
2016-11-19 12:41
#2

Rödlera skiljer sig mycket i sina analyser.. rödleran kan ha mer eller mindre i sitt MgO CaO förhållande och vara mer reaktiva till ämnena tillsammans och bilda helt olika glasyrer beroende vilken rödlera man använder.. Min erfarenhet av det…

nyburgaren
2016-11-19 12:53
#3

Nu är det byggt ett helt affärs centrum där man kunde gräva upp rödlera som va väldigt lik Albanyslip den kokade upp och gav efter sig små runda magnetit silverprickar efter bränningen.. Sådan rödlera får man leta efter

Jennie.H.
2016-11-19 17:45
#4

Oj låter som en riktig "guldgruva" som försvann iom det bygget.

Jag kanske kan be om en innehållsförteckning för de olika rödlerorna som finns hos  leverantörerna i Sverige men har fått känslan av att den infon är inget man vill lämna ut i första taget och att köpa 10 kg för att testa känns lite lyxigt.

Bo§e
2016-11-19 17:48
#5

Ja, alla lokala leror är unika (även om de inte försetts med fantasifulla namn…😛),  och man kan göra riktigt spännande upptäckter.  Jag hittade också en "prickig" lera en gång i tiden.  Prickarna blev dock svarta, och inte silvriga, när leran användes som stengodsglasyr. Alldeles lagom stora prickar när slamman siktats genom ett gammalt metallmyggfönster (ganska grovt m.a.o.). Glasyrens färg blev i reduktion "mörkt celadongrön"….riktigt fin….     Med tanke på hur mycket spännande som ligger under våra fötter, borde det grävas mer…..

🙂

Jennie.H.
2016-11-19 17:53
#6

Nu blir jag sugen på att ge mig ut och leta upp en egen guldgruva 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: