Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1551 ggr
Gustafssonrm
2016-11-29 19:02

Sprickor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej gott folk, Har gjort några koppar och en som spricker vid "örat" Finns något att göra för att rädda, eller är det kört för den koppen? (Inte brända ännu)

Annons:
Leramani
2016-11-30 01:42
#1

Jag gör inte muggar,  men jag får spontant känslan av att du satt på örat när fukthalten varit för olika på mugg och öra, sprickan följer formen på örat mot muggens yta.  Prova att ha muggen fuktigare.  Det där ser inte ut att gå att rädda,  inte utan att det blir ojämnt och risk för att örat faller av senare.  Jag skulle kassera dem och börja om från början.

De Lapsus Resurgam

Gustafssonrm
2016-11-30 20:25
#2

Tack för din input, det är nog en korrekt analys då jag blev sen med att få på hänklarna. Kom en adventsmiddag imellan 😏 Blir till att göra ny mugg 😊

[rolnor]
2016-11-30 20:56
#3

Det kan bli så också om muggen torkar för fort.

Gustafssonrm
2016-11-30 21:49
#4

Tack Muggen får gå till "provhyllan" för att testa på. Är ny på området och det är väldigt mycket att lära hur materialet fungerar, men oj så roligt det är. Glad för den här sidan där alla är väldigt generösa med att dela kunskap och erfarenheter. Så passar på att tacka er alla, lärt mig jättemycket genom olika trådar.

Skabbekatten
2016-11-30 23:08
#5

Kan funka att blanda torra lerspån med ättika till en ättikaslickers och jobba in i sprickorna. Ibland kan ju glasyren också glasera igen sprickor med lite tur; ibland blir det tvärtom så att glasyren istället vidgar sprickan.

attis kakelugnar
2016-11-30 23:52
#6

Blöt upp sprickan m vinäger,pensla på,tryck ihop sprickorna o blanda ev lite slickers av samma lera o dutta i samtidigt,den går att laga..

Annons:
Gustafssonrm
2016-12-01 21:45
#7

Jamen ja :-) det ska absolut provas Tack!

nyburgaren
2016-12-02 12:35
#8

Har varit med om att gods har utsätts för väta när det redan har torkat man har svampat efter det är torrt eller har satt godset på blöt sandad lera i saltugn så har det spruckit..

Upp till toppen
Annons: