Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1929 ggr
Oxenblue
2016-12-04 12:12

C 19 Automatik

Hej

Min C19 följer inte utsatta tider, om jag sätter den på direkt så går den på ca 7 tim upp till topptemp till ca 1220, men om jag sätter den på tex 8 tim till 1220 så tar den ca 8-9 tim, kan automatiken vara för gammal eller finns det något att göra åt detta?

Annons:
Bo§e
2016-12-04 16:11
#1

Jag läste nog din beskrivning litet slarvigt, så jag ändrar mitt svar:

Ja, det kanske är C-19:s  elektroniska "klocka" som börjar åldras…..visserligen ovanligt, men åren går ju, och tidens tand är svårbekämpad….

Men, det kan ju vara andra tillfälligheter som styr också,  t.ex. spänningsvariationer på elnätet (inte ovanligt så här års) som gör att ugnens ork går upp och ner.  Just när du testade, kanske ugnen helt enkelt inte orkade göra vad programmet var satt på….??    Prova att göra precis samma bränning vid olika tider på dygnet…..

När det gäller digitala styrningar (som t.ex. den här) , vill jag alltid vara dess "försvarsadvokat", tills alla andra (yttre) felmöjligheter "bortom allt tvivel" undanröjts…..   Automatiken kan ju inte prestera mer än vad ugnen och elnätet orkar utföra……

🙂

Oxenblue
2016-12-08 12:11
#2

Hej

Har brännt på det här viset nu i ett par år och under olika tider och med samma resultat, det går ju o sätta den på 7 tim o få 8 ca men inget tillförlitligt förfarande, det kanske kan vara kontaktorn?

Bo§e
2016-12-08 16:46
#3

Svårt att säga…..det kan ju bero på att "klockan går litet fel", pga ålder…

Men, C-19 har 2 st kondensatorer som rutinmässigt behöver bytas efter ett antal år (mycket billig åtgärd). Det är inte säkert att de påverkar just detta tidsproblem, men det är en bra friskvårdsåtgärd i vilket fall som helst…

Kolla även om ugnens kontaktor verkligen är avstörd (= försedd med störningskydd).  En ej avstörd kontaktor kan faktiskt påverka automatikens beteende nära topptemperaturen .  Även detta är jättebilligt att åtgärda.   Vid kontaktorbyte är det inte ovanligt att elektrikern "glömmer" att montera ett störningskydd….

Oxenblue
2016-12-09 16:34
#4

Hej

Jag tror mig minnas att vi monterade ett störningsskydd efter att grannarna klagat, har kontaktat elektriker så vår vi se om han kan hitta ngt, tack för input, uppskattas!  hör av mig efteråt.

Oxenblue
2016-12-15 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej

Kontaktat elektriker men han hade inte sett varken ugn eller automatik förr så där blev jag inte hjälpt, tog dock en bild på automatikens insida om du Bosse kan informera mig vilka som är kondensatorerna?

Bo§e
2016-12-15 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är kondensatorerna utmärkta.    Den övre syns tydligt, och den undre skymtar strax under reläerna.  De är likadana.   

Här skall man bara nöja sig med god kvalitet.   RIFA 275V - 0,022 µF - och välj typen "X2" (bäst).

Nu är det inte säkert att ett byte av dessa kondensatorer löser ditt aktuella problem, men det är ändå rekommendabelt att byta dem, med tanke på automatikens ålder, så slipper du framtida driftstörningar pga dessa.  Bra friskvård..!

🙂

Annons:
Susanne Sundström
2016-12-16 08:30
#7

Men Bosse du är otrolig! Du  hjälper alla på ett fantastiskt sätt!
//Susanne Sundström
❤️🌺

//Susanne Sundström

Oxenblue
2016-12-16 14:57
#8

Hej o tack för svar, vet du var kan man köpa dessa rackare någonstans ?

Mvh Harry

Bo§e
2016-12-16 16:39
#9

Dessa komponenter är inte särskilt ovanliga, så prova först med någon lokal elfirma.  Annars har säkert ELFA, eller någon liknande grossist.   Om du inte har tidigare erfarenhet av lödning på kretskort, låt någon kunnig utföra jobbet….synd att äventyra en i övrigt mkt bra automatik för att spara dessa korvören…..

Oxenblue
2016-12-20 17:16
#10

Hej

Tack för svar, får se hur jag skall gå tillväga, vill ju till att man hittar en kompetent elektrikare eller instrumentverkstad, får återkomma, alt är att anpassa sig efter automatiken el prova en annan o se om felet kvarstår. återkommer

Upp till toppen
Annons: