Annons:
Etikettövrigt
Läst 1440 ggr
ClayCircle
12/23/16, 1:58 PM

Miljöaspekten i keramikandet, fair trade-råvaror?

Hej kompisar! En fråga för mellandagsfunderingar;

Vad tror ni om miljövänlighetsaspekterna i keramikandet? Är lerbrännande över huvud taget försvarbart och vad skulle vi kunna göra annorlunda för att förbättra miljövänligheten i skapandet? 

Kortare frakter? Lokal lera? Effektivare ugnar, bygga om-teknik eller sol och vind? Mer kunskap? 

Och finns det fair-trade import på råvaror där vi kan veta att det vi använder på pottorna inte utvinns av folk som blir sjuka? Borde vi hålla oss till järnoxid uppgrävd från bäcken bredvid verkstan?

Inte menat att folk ska bli dåliga till mods OBS-OBS! Jag bara grunnar lite inför min kommande satsning i LOKSTALLET fire and heART. Där ska vi ta tag i alla dessa frågor. Min förra tråd kom att handla ganska mycket om kul och annorlunda teknik och så tänkte jag att jag skapar en tråd till om miljödelen i det hela. Men tankar härifrån är ju fantastiskt, all input UPPSKATTAS! (Vi har jättekort förstudietid så jag kommer att grubbla på över jul och nyår.)

GOD JUL på er alla! /Åsa

Annons:
[rolnor]
12/23/16, 2:19 PM
#1

Lokal lera och vedeldning av ugnar är väl bra. Järnglasyrer som du nämner är väl också bra. Sol och vindkraft för att driva belysning och annat. Sparkskiva för drejandet.

ClayCircle
12/23/16, 2:35 PM
#2

rolnor, höll inte du på för ett gäng år sedan med att försöka klura ut extra effektiva ugnar? Eller minns jag fel?

ClayCircle
12/23/16, 2:40 PM
#3

Och en annan relaterad tanke; Alla våra fina smaskiga broschyrer - som jag är den första att sitta och dregla över - där allt är tillgängligt; det är ju ändå allt annat än lokal lera och järnglasyrer liksom… Man vill ju gärna ha färg och spännande ny lera och kul råvaror - jag är inte ett undantag. 

Frågan känns jobbig - lite som att hela klotet borde bli vegetarianer bums. Men kan och vill vi ställa om även keramikandet?

Nä nu ska jag sluta ställa knöliga frågor och återgå till julknåp och slamavskiljarmontage! :)

pyromanen
12/23/16, 5:06 PM
#4

Jag tänker att slit + släng konsumtion är värst. Att göra få saker som tar tid att göra, som håller länge och är dyra är bäst. Att producera mängd,snabbt, som håller kort och är billiga är sämst. Vedbränning är i o för sig lokalt och CO2 neutralt men man eldar riktigt mycket för kråkorna. Elugn med bra miljöval-el är mycket mer energisnålt. (Jag eldar med ved). Har inte sett någon fairtrade kobolt än tyvärr men har bestämt att inte köpa något istället. Nöja mig med färger man kan få fram med lera, järn och aska.

[rolnor]
12/25/16, 11:51 PM
#5

Jo, jag tänkte att ugnen skulle vara lätt så det inte går åt en massa el att värma upp materialet i ugnen, typ göra den av fiber. Gasugnar är gjorda av fiber för att spara gasåtgång. Det borde gå bra göra likadant med elugnar?

ClayCircle
12/27/16, 10:47 AM
#6

Intressant. Men jag vet inte jag… Jag är en fiberskeptiker - både för miljön och hälsa… En och annan som fått cancer som jobbat mycket med fiber. Inte totalt insatt i det där, men undviker i alla fall fiber allt jag kan för egen del. 

Tänker även att fiber ju släpper ut värmen rätt snabbt också då inget gods värms upp. Men kanske för racerbränningar vore det det bästa. Jag har med mig en ekoteknikingenjör i projektet så han ska få en massa input att bita i här efter helgerna. Men han kommer inte alls från lerans värld så han vet just inget om lera/keramik eller vad det är vi vill åt med olika typer av bränningar. Vissa effekter kommer ju liksom bara av att godset får stå och sunka till sig… ;)

Annons:
[rolnor]
12/27/16, 2:09 PM
#7

Jo, river man i fibern så blir det farliga partiklar. Min tanke var att ha relativt tunna alkoritplattor på väggarna så fibern inte ska vara exponerad. Vad du menar med att fibern fortare släpper ut värme förstår jag inte?

L.A.E
12/28/16, 2:52 AM
#8

Använder fiber ibland och har en speciell vätska som man kan måla eller spruta på och fibern blir då hård    . Har fått det från de som renoverar eller bygger nya industri ugnar. Har använt vattenglas det går också på fibern ,finns lite olika sorts fiber det får man inte glömma.

L.A.E
12/28/16, 3:03 AM
#9

4 Lager x 2,5 cm = 10 cm tjockt  + 1300 c grader  och du kan hålla handen på fibern. Inte släpper fibern ut värme . Ps.. har använt fiber i 30 år så något har man ju lärt sig med åren

ClayCircle
1/7/17, 1:31 PM
#10

Intressant L.A.E! Kanske jobbar vi lite på olika sätt. (Jag har bara använt i 22 år, men vet väl lite också då, haha!) Ändå långt kvar till att bli fiberfrälst… men det finns ju många många fördelar i och för sig. Ska klura vidare.

Upp till toppen
Annons: