Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1954 ggr
MayaLisan
12/29/16, 12:49 PM

Stengodsglasyr pulver och vatten

Jag har köpt ett antal glasyrer hos Seeman. Det är första gången som jag ska göra detta själv. Har aldrig varit med om att blanda till . Igår blandade jag dels transparant och dels svartbrun glasyr. Blandade ordentligt tills den kändes slät och klimpfri. Silade sedan, jobbade på slutet igenom allt som gick (tyckte jag iaf) med slickepott. Dock blev det kvar "kritigt" material i silen som jag inte kunde få igenom. Nu till mina frågor; vad skulle jag gjort? Gjorde jag något fel? Måste jag sila ?

Annons:
[rolnor]
12/29/16, 2:12 PM
#1

Det blir lite kvar i silen ibland, jag brukar inte bry mej om det, det är så små mängder.

Bo§e
12/29/16, 2:28 PM
#2

Att ett grövre material fastnade i sikten är helt i sin ordning….det är ju själva meningen med att sikta.  Man vill inte få en massa grova t.ex. fältspatsbitar i sin glasyr.

Måttliga mängder grovt material i sikten är dock ganska normalt, men om det samlas oproportionerliga mängder, kan det tyda på att något av råmaterialen är dåligt kornsorterat (billigt?). 

Men, du nämner inte vilken grovlek din sikt har.  Kanske den är onödigt finmaskig. I normala stengodssammanhang duger 60 mesh bra. 80 eller 100 mesh kan ibland bli problematiskt, och leda till att onödigt mycket material siktas bort. 

Att jobba med diskborste mot siktbotten medan det rinner igenom,  är en bra metod.

🙂

PS     Vissa "köpeglasyrer" får inte siktas…..dvs de som innehåller grövre korn som skall ge effekter av olika slag…     DS

MayaLisan
12/29/16, 4:31 PM
#3

Tror sikten är på 80 mesh. Körde med diskborte. Både sikt och glasyr är köpt hos Seeman. Ringt, men inte fått ngt svar där idag. 

Tänkte testa att låta den stå över natten innan jag siktar och se om det löser upp mera. 

Tack för bra råd :-)

MayaLisan
12/29/16, 5:10 PM
#4

Billigt… Nope!

Bo§e
12/29/16, 5:29 PM
#5

Samlas det väldigt mycket material i sikten….?…ungefär hur mycket per X kg glasyr…?

Om du sköljer och borstar med rent vatten, vad blir då kvar i sikten…?…"strösocker", "grovsalt", "degigt florsocker", eller….?

MayaLisan
12/29/16, 9:03 PM
#6

Efter det att jag jobbat på med slickepotten med det sista så kan nog degigt florsocker med lite strösocker inblandat passa beskrivningen. Måste tillstå att det inte var jättemycket , allt som allt kanske en tesked, då pulvret från början var ett halvkilo . Jag körde diskborste först , sedan hård slickepott

Annons:
[rolnor]
12/29/16, 9:12 PM
#7

Det är helt normalt.

MayaLisan
12/29/16, 9:21 PM
#8

Tack , skönt att hörs 👍

Bo§e
12/30/16, 1:35 AM
#9

#6:  >> allt som allt kanske en tesked, då pulvret från början var ett halvkilo >>

…ingen fara….alldeles normalt…..    🙂

Upp till toppen
Annons: