Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1898 ggr
lotilda
2016-12-29 16:26

Ställmedel

Jag undrar om Kur 1 och ABM3 är samma sorts ställmedel. Jag har köpt glasyrer av Cebex och alltid använt ABM3, men nu köpte jag en röd stengodsglasyr där det står att jag ska tillsätta Kur 1.

Jag brukar tillsätta 1 msk ABM3 per kg glasyr. Kan jag göra detta även på den röda stengodsglasyren, eller måste jag skaffa Kur1?

Annons:
Bo§e
2016-12-29 16:37
#1

ABM3 och "Kur-medlen"  är i grunden helt olika, och de påverkar glasyren på olika sätt.   Till t.ex. de röda och orange stengodsglasyrerna rekommenderar jag att du använder Kur 1 enligt anvisningarna, eftersom dessa glasyrer är litet speciella (blir f.ö. bäst vid ca 1170-1200°C) .  Säkrast så om man vill "lyckas första gången"

För övrigt är det förstås tillåtet att experimentera, vilket i förlängningen också kan ge bra resultat…

lotilda
2016-12-29 17:02
#2

Hej Bosse

Glasyren heter 5568 och ska brännas i 1200-1260 grader enligt info vid glasyren. Jag brukar bränna i 1220 med en utjämning på  30 minuter och detta brukar bli bra.Det har varit mest svarta och vita glasyrer. Har nu köpt denna röda samt en pinjegrön. På den pinjegröna står att man ska ha ABM3, s¨å det är nog bäst att jag skaffar Kur 1 till den röda. Tänk om man läste informationen litet bättre, jag upptäcker nu att den rinner och ska stå i den kallaste delen av ugnen. Hur ska jag veta vilket som. Är den kallaste delen av ugnen? Har en liten rund toppmatad ugn.

Bo§e
2016-12-29 17:19
#3

Ja, på ett ställe i katalogen står det faktiskt 1200 - 1260°C för denna glasyr, vilket kanske inte är direkt felaktigt, utan snarare "optimistiskt".   

Nyckeln till att lyckas med 5568 är att den skall ligga ganska tjockt på godset, och följaktligen brännas ganska lågt för att inte rinna.   I det lägre temperaturområdet blir den mer "oxblodlik", medan den blir mer klarröd vid högre temp…..men då kan det i stället rinna ordentligt….    Om du inte provat 5568 tidigare, rekommenderar jag att du börjar lågt (1170-1200°C)…..men den skall under alla omständigheter ligga ganska tjockt på godset.  

Det är en balansgång, där man successivt får testa gränserna….men mitt råd är att börja försiktigt…!   

Här är det optimala "receptet" för denna glasyr, som med viss möda testades fram en gång i tiden:   7,1 dl vatten per kilo glasyrpulver.  Tillsätt 2 msk Kur 1.   Bränn ca 1180°C. Detta ger, som du kommer att märka, en ganska tjock glasyr, men tjockleken är nödvändig.

🙂

[rolnor]
2016-12-29 19:58
#4

Är den internreducerad oxblod?

Bo§e
2016-12-29 20:10
#5

Nej, den är en "fusk-oxblod"…..faktiskt innehållande en gnutta kadmium….faktiskt så liten mängd att glasyren klarar EU:s direktiv för märkningspliktighet (!).   Tricket ligger i den tämligen unika grundfrittan, som märkligt nog skapar en optisk effekt som förstärker "färgupplevelsen" även från mycket små mängder pigment.  Därav kravet på att glasyren måste ha en viss tjocklek för att framkalla färgeffekten för våra ögon….

Plena
2017-01-02 16:57
#6

Den är magiskt vacker men besvärlig…

Annons:
lotilda
2017-02-09 13:01
#7

Nu har jag fått både glasyr och KUR 1. Ska KUR 1 vara som en kraftig gelé. Den rinner inte och svår att få att blanda sig i glasyren. Lägger sig som flytande små geléflagor på ytan. Någon som har erfarenhet av denna produkt?

Bo§e
2017-02-09 14:07
#8

1. Blanda glasyren med vattnet (enligt receptet).

2. Häll av litet av glasyren i en kopp eller annat litet kärl, och tillsätt KUR 1 (hela mängden), och jobba med t.ex. en sked, tills du erhållit en "soppa".

3. "Soppan" blandar sig sedan lätt med resten av glasyren.

🙂

lotilda
2017-02-10 14:36
#9

Tack, Bosse, för alltid snabba och utförliga svar.

Upp till toppen
Annons: