Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 4349 ggr
Gundalu
2016-12-30 18:10

Lagning av keramikugn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Urgröpning i skåra där slingorna ligger

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att laga en keramikugn. Jag har köpt en begagnad ugn för ganska många år sedan och har kanske inte skött den på bästa sätt. Problemet är att det har blivit urgröpningar i skårorna där slingorna ska ligga vilket innebär att de har tendens att krypa ut och hänger till sist ner på sidan. Som ni ser på på bilden så är det ganska många sprickor i den också men det har jag fått besked om att det inte gör så mycket och att det brukar bli så.  Stämmer det?

Jag ska nu byta ut alla slingorna i den eftersom det har blivit en mindre "härdsmälta" i en av slingorna i botten och flertalet av dem är ganska slitna. Där "härdsmältan" var har det också blivit en grop som jag skulle behöva fixa. 

Kan man använda sig av något som heter eldfast cement för att lägga i groparna (har en gammal påse från  Brodab i Malmö som jag inte riktigt vet vad det är till för)? Hoppas någon har koll på detta!

Bifogar en bild på hur  ugnen ser ut inuti (var lite svårt att få bilden på rätt håll).

Gott nytt år!

Annons:
Ingvar.B
2016-12-31 10:42
#1

Jag kanske kan hjälpa dig om du bor på rätt sida av Sverige.

Ingvar.

Gundalu
2016-12-31 11:30
#2

Jag bor i Skåne.

Bo§e
2017-01-02 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Förutom att elementen förstås behöver bytas, ser det inte så allvarligt ut.  

Där elementspåren är skadade, föreslår jag metoden som bilden visar. Ett porslinsrör inuti elementet förhindrar att elementet sjunker ner i den skadade delen.  Enklast så, och man slipper använda kletiga reparationsmaterial, vilket ändå sällan blir lyckat i längden…   Lämpliga porslinsrör finns hos en "leverantör nära dig".                9-10 mm tjocka rör brukar vara vanligt, men mät elementens innerdiameter innan du beställer….

Fäst de nymonterade elementen med "märlor" av kanthaltråd i båda ändar (dvs "längst ut och längst in"….) 

Sprickor:  Hårstråtunna sprickor behöver inte åtgärdas.  Bredare sprickor tätas bäst genom att man pressar in tussar av keramisk fiberfilt i dem, t.ex. med en glasspinne. Fiberfilten ger stenarna möjlighet att röra sig, vilket är "bra"…

Gundalu
2017-01-02 18:54
#4

Tusen tack för hjälpen. Ska prova med det.  Är förstås betydligt enklare metod. Jag har köpt nya slingor men det följde tyvärr inte med några märlor men det kan man kanske göra själv.

Majamarlene
2020-11-18 09:01
#5

Hej. Har ni några tips på någon som är bra på att laga ugnar i södra dalarna området? eller klarar en vanlig elektriker av det? Felmeddelanden visar f1 och f2.

Bo§e
2020-11-18 15:17
#6

#5: F1 och F2 tyder på effektförlust.

Orsaken finns då i ugnens starkströmsdel, och kan vara allt från trasigt element, defekt kontaktor, brända anslutningar osv, till bara en propp som har gått…!

Börja med att kolla propparna, och om de är hela, klarar säkert en "vanlig" elektriker av att felsöka resten av strömförsörjningen.

Du fick nyss ett PM.

Annons:
Upp till toppen
Annons: