Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1018 ggr
lerverkstan
2016-12-31 08:38

vilken lergodslera?

Skulle behöva tips på lera.. Jag jobbar främst med en stengods lera (254) som jag är jätte nöjd med. På den använder jag en glasyr som funkar i både lergods & stengods temperatur. Men nu är det så att en produkt jag tillverkar blir skev och drar sig i ugnen fastän jag bränner den i 1150 grader. Så nu har jag beslutat att göra just den i en lergods lera istället. Så jag kan gå ner till 1050 i alla fall. Har ni tips på en vit lera som är "stabil"? Obs, Jag kavlar leran ca 6 mm tjock! Tack på förhand/Mascha

Annons:
attis kakelugnar
2017-01-01 15:01
#1

Hej. Och Gott Nytt keramikår! Vit slät fin yta,får du av nr 24 i Lermakeriets sortiment,finns i Valbo,kolla hennes sida..el ring o prata m Maria. Jag använder den lergodsleran till kakelugnskakel.kavlar o trycker den i formar av gips,den behöver torka långsamt under plast m tidningspapper som absorberar fukten,byt papper när det är fuktigt..lycka till

lerverkstan
2017-01-02 13:58
#2

Tack! Ska kolla upp detta :) Jag har använt 24 för länge sedan och vad jag minns är den go att jobba med. Bra tips med tidningspapper. Jag brukar även ha påsar över de första dagarna under torkningen. 1 vecka borde väl räcka? @attiskakelugnar

Upp till toppen
Annons: