Glasyrer/glasering

Glansplatina

2017-01-05 08:46 #0 av: ntg

Hej! Jag har nu provat att använda glansplatina, när jag sett andra använda det har det blivit ett mycket blankt resultat, mina blir silvermatta (som billig silversprayfärg). Mycket besviken, har bränt mina alster i 780 grader alltså inom temeraturintervallen. Någon som vet om det går polera, lägga på nytt utanpå eller andra tips?

Anmäl
2017-01-05 19:22 #1 av: Hans-Olof

Glansplatina läggs normalt i ett efter bränning 0,1 micron tjockt skikt, om det ser matt ut så beror det oftast på att ytan under är matt, det går då inte att polera upp det. Om man lägger glansplatina alldeles för tjockt kan det bli ojämnt men oftast vill det då flaga av bitvis.  Polerplatina finns och är i normalfallet glansplatina med platinaparticklar i lösningen som måste skakas upp innan påläggningen. Vi talar om platina men i 99% av fallen är det vitguld (guld med en liten mängd palladium)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.