Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2151 ggr
MayaLisan
1/9/17, 10:58 PM

Lera på element i toppmatad ugn

Jag huserar en toppmatad 60 liters ugn., Har bränt några skröj till 950. Brände igår en glasyrbränning upp till 1260gr. Allt ser ut att ha gått bra. Men det har varit tidigare både glasyrrinningar i botten (har tänk hacka försiktigt och sätta lös sättplatta med plattengobe där) . Men märkte nu att det ser ut som att det har runnit någon lera på sidan av ugnen, och även då lite på elementen.  Drog mig sedan till minnes att hon som äger ugnen talat om nåt misslyckat försök att bränna egen "gårdslera" som hade smält. Vad ska jag göra med elementen nu? Är det nån risk och vad kan isf hända? Ska kolla närmare och fota mer precist i morgon tänkte jag.  jAg har ju bränt redan , flera gånger…

Annons:
Leramani
1/10/17, 5:09 PM
#1

Glasyr på elementen gör att de går av.  Jag vet inte om det är samma med lera på element.  Bosse kanske vet?

De Lapsus Resurgam

MayaLisan
1/10/17, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Så här ser det ut i ugnen. Elementen är ju klart missfärgade av den lera från gården som ägaren brände, för varmt , alldeles tydligt.

MayaLisan
1/10/17, 8:22 PM
#3

Har ju som jag redan sagt, bränt upp till 1260 gr i den. Är det risk att jag bränner av elementen?  Vad skulle hända då isf?

Jag söker råd här…Vad ska jag göra?

Leramani
1/11/17, 1:42 AM
#4

Om du bränner av ett element så orkar ugnen inte upp till maxtempen.  Om du har en bra automatik så stänger den av och visar ett felmeddelande.  Då är det bara att Byta element. Jag vet som sagt inte om lera kan bränna av elementen.  Men däremot så äter leran på stenarna in sig i stenen var gång du bränner,  eftersom den smälter igen.  Det skulle nog vara bra att försiktigt ta bort den.  Tänk på att element som man bränt ett antal gånger blir hårda och sköra,  så man kan inte ta och dra i dem, de går lätt av.  Jag hoppas att du inte betalat en massa för ugnen.

De Lapsus Resurgam

MayaLisan
1/11/17, 9:47 AM
#5

Tack för ditt svar! Nej det är inte min ugn, det är en kompis som äger den. Jag var nog mest orolig för vad som kan hända. Om det kan bli nåt jätteknas och slå eld, eller nånting ditåt. Jag tror nog att elektroniken är så pass bra så att den slår av.

Bo§e
1/11/17, 10:43 AM
#6

De element som kommit i kontakt med den smälta leran får förkortad livslängd.  Lerresterna som fastnat i teglet måste skrapas/hackas bort, för att undvika fortsatt kontakt med elementen.  Resultatet kanske inte blir så vackert, med gropar m.m. i teglet, men det får man helt enkelt leva med.  Teglet måste vara rent där det är i kontakt med elementen, annars kommer det att fortsätta  fräta på tråden.  Och, det är givetvis meningslöst att byta ut ett element, om spåret inte är rengjort från den smälta leran. 

Som Leramani (#4) nämner:  Eftersom tråden är spröd, får man vara försiktig då man rensar elementspåren.

När ett element brinner av, händer inget annat än att bränningen misslyckas (och avbryts automatiskt, dvs om ugnen har en någorlunda modern styrning)

Annons:
MayaLisan
1/11/17, 11:34 AM
#7

Ok, tack. Då blir det rensning innan nästa bränn här. 😓

MayaLisan
1/12/17, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag tror att det gick rätt bra att rensa faktiskt. Ska ta lite till i botten, så ordnar det nog upp sig här :)

Bo§e
1/12/17, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På vissa ställen (inringade) har elementen inte längre något stöd undertill, vilket kan leda till att de ger sig iväg nedåt så småningom.  Det kan avhjälpas genom att man - innan det händer -  fäster elementet vid ugnsväggen med en märla av kanthaltråd.   I samband med senare elementbyte rekommenderar jag att du stoppar in ett porslinsrör inuti elementet på de ställen där elementet riskerar att sjunka ner.

MayaLisan
1/12/17, 10:31 PM
#10

Tack Bosse!  

Säckar elementen när de blir varma alltså?!  För in nuläget har de stöd , det som gett sig ligger utanför.

Bo§e
1/12/17, 11:05 PM
#11

Jo, de blir mjuka.  Men om de har stöd är allt ok….    🙂

MayaLisan
1/14/17, 1:00 PM
#12

Tack Bosse, och andra för alla goda råd! 

Hur långa bör jag göra mälorna?

Bo§e
1/14/17, 5:45 PM
#13

5 - 6 cm brukar vara bra. (dvs en 12-13 cm tråd som bockas till ett "U").  Märlorna får under inga omständigheter vara så långa att de når genom teglet och kommer i kontakt med ugnshöljet (…kortslutning…😮)

Annons:
MayaLisan
1/16/17, 9:07 PM
#14

Ajaj, nej kortis är inget bra. Tack för tips!

ramjambam
1/19/17, 5:18 PM
#15

Vid min skola fanns en ugn som hade samma problem - någon hade bränt lergods till stengods temperatur. Någon annan fixade den och den användes i åratal efteråt - till min stor förvåning

Upp till toppen
Annons: